25.11.2005 klo 10:50

Kuuleminen hallituksen esityksestä Eduskunnalle laiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 10 ja 18 §:n muuttamisesta.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Muutoksen tausta

Esityksessä ehdotetaan työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että laissa määriteltäisiin vuoden 2006 maksut työttömyysvakuutusmaksujen uusiksi lähtötasoiksi.

Ehdotuksen mukaan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu nousisi vuonna 2006 0,08 prosenttiyksiköllä 0,58 prosenttiin palkasta. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu nousisi 0,05 prosenttiyksiköllä 0,75 prosenttiin palkasta palkkasumman 840 940 euroa alittavalta osalta ja sen ylittävältä osalta 0,15 prosenttiyksiköllä 2,95 prosenttiin. Keskimäärin työnantajan maksut nousisivat 0,12 prosenttiyksikköä, josta 0,04 prosenttiyksikköä aiheutuisi muutosturvaan liittyvien työllistymisohjelmalisien rahoittamisesta.

Lisäksi ehdotetaan täsmennettäväksi työttömyysvakuutusrahaston lainanottomahdollisuutta. Nykyisin voimassa olevan lain mahdollistamaa valtiontakausta ehdotetaan koskemaan vain niitä vakavan suhdannetaantuman tilanteita, joissa suhdannepuskuri on alijäämäinen ja rahasto joutuu turvautumaan lainaan lakisääteisten menojensa rahoittamiseksi. Maksuvalmiuden turvaamiseksi työttömyysvakuutusrahasto voisi ottaa lainaa Vakuutusvalvontaviraston suostumuksella.

Laki on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2006 alusta.

Suomen Yrittäjillä ei ole varsinaista huomautettavaa ehdotetuista muutoksista työttömyysvakuutusmaksujen uusiksi lähtötasoiksi. Suomen Yrittäjien mielestä on kuitenkin valitettavaa, että hallituksen esitys nostaa sekä palkansaajan että työnantajan sosiaalivakuutusmaksuja. Suomen Yrittäjien ja Finnveran pk-yritysbarometrin mukaan työn sivukulut koetaan yhä, työvoiman saatavuuden ohella, suurimmaksi työllistämisen esteeksi ja esitetyt maksujen kiristykset heikentävät osaltaan työn tarjontaa ja kysyntää. Huomionarvoista on myös se, että kolmasosa (0,04 prosenttiyksikköä) työnantajien maksujen kiristyksestä johtuu muutosturvaan liittyvistä työllisyysohjelmalisistä.

Edellä mainitun lisäksi Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että jo vuodesta 1995 muuttumattomana pysyneitä maksujen porrastuksen perusteena olevia palkkasummarajoja tarkastettaisiin tulevina vuosina ylöspäin. Näin kyettäisiin helpottamaan pienten yritysten maksurasitusta ja karsimaan pk-yritysten henkilöstön kasvun esteitä.

Lakiehdotuksen yleisperusteluissa viitataan myös päätökseen alkaa periä työnantajan työttömyysturvan omavastuumaksua vuonna 2009. Suomen Yrittäjät vaatii — Eduskunnan vuonna 2002 hyväksymän lausuman mukaisesti — että työnantajien keskinäisten maksuosuuksien tarkastelu tehdään ennen uuden maksujärjestelmän käyttöönottoa siten, ettei pienten yritysten suhteellinen maksurasitus tällöin kiristy.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jarkko Soikkeli