22.8.2022 klo 14:49

Maa- ja metsätalousministeriö

Suomen Yrittäjät (SY) on tutustunut hallituksen esitykseksi laeiksi yhteisen maatalouspolitiikan strategiasuunnitelman hallinnoinnista ja maaseudun kehittämisen tukemisesta rahoituskaudella 2023-2027 sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi.

SY:n mielestä on hyvä, että MMM:n esityksessä on pyritty laajasti arvioimimaan erialisia yritysmuotoja maaseudulla. Samalla esityksessä on tehty yritysvaikutusten arviointi, millä on haluttu selvittää eri tukien vaikutuksia yrittäjyyteen. SY on tutustunut kokonaisuuteen ja näkee siinä monia hyviä nostoja.

Huolenamme on tietenkin tämänhetkinen kustannustilanne. Inflaatio kasvattaa kustannuksia maaseudun yrityksille. Tämä voi olla asia, mikä nousee myös esille tukikauden aikana ja mielestämme tässä kokonaisuudessa olisi hyvä huomioida juuri inflaation vaikutukset.

Myös maaseudulle ohjautuvissa tuissa toivomme, että ne ohjautuvat myös pienimille yrityksille. Me kannamme suurta huolta pk-yritysten tulevaisuudesta Suomessa. Juuri siksi toivomme, että tuesta selkeästi ohjataan osa pienempien yritysten tukemiseksi. Kriteerit tuen saamiselle ei saa myöskään asettaa yrityksiä haasteelliseen asemaan. Monissa tukimuodoissa tulee esim. liikevaihdon olla tarpeeksi suuri.

Me toivomme, että kriteerit mahdollistavat sen, että mahdollisimman moni yrittäjä voi hakea tukea. Itse kriteereissä ei ollut tässä esityksessä tarkemmin selitetty, että miten tuki määräytyy. Me toivomme, että niiden tarkemmassa suunnittelussa juuri huomioidaan pk-yritykset. SY:n mielestä on tärkeää, että maaseudun yrittäjyyden toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Asia on myös huomioitu tässä esityksessä.

Mielestämme on tärkeää panostaa erilaisiin uusiin yhteistyöjärjestelyihin. Mukaan tulee saada alueen kunnat, kaupungit, yritykset ja koulutusjärjestäjät sekä järjestöt. Myös kansainväliseen yhteistyöhön tulee kannustaa.

Muuta kommentoitavaa SY:llä ei tähän esitykseen ole.

Suomen Yrittäjät

Henrik Wickström