25.11.2005 klo 10:34

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle laeiksi tuloverolain 136 §:n sekä perintö- ja lahjaverolain 24 §:n muuttamisesta

Valtiovarainvaliokunta
Verojaosto

Muutoksen tausta

Tuloverolakia esitetään muutettavaksi siten, että ulkomailta saatujen muiden ansiotulojen kuin eläkkeiden progressiovaikutusta lievennettäisiin rajoittamalla Suomessa ja ulkomailla maksettavien verojen yhteismäärä siihen määrään, joka olisi ollut maksettava, jos koko tulo olisi saatu Suomesta. Kansainvälisten perintö- ja lahjaveroasioiden käsittely keskitettäisiin Uudenmaan verovirastoon perintö- ja lahjaverolain muutoksella.

Suomessa ja ulkomailla ansiotuloista maksettavien verojen yhteismäärän rajoittaminen on toteutettu hallituksen esityksessä siten, että se poistaisi komission Suomelle antamassa virallisessa huomautuksessa esitetyn ristiriidan Suomen verolainsäädännön ja Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 39 artiklan mukaisen työntekijöiden vapaan liikkumisoikeuden sekä Euroopan talousaluesopimuksen vastaavien artiklojen mukaisten velvollisuuksiensa välillä.

Perintö- ja lahjaverolain muutoksella toteutettavalla kansainvälisten perintö- ja lahjaveroasioiden käsittelyn keskittämisellä saadaan tehostettua verovalmistelijoiden asiantuntemusta sekä parannettua verovelvollisten yhdenmukaisen verotuksen toteutumista.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomauttamista hallituksen esityksessä esitettyihin muutoksiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen