3.10.2006 klo 09:44

Valtiovarainvaliokunta

Muutoksen tausta

Esityksessä mm. ehdotetaan kasvatettavaksi tuloverolaissa säädettyä valtionverotuksen ansiotulovähennystä sekä pienennettäväksi kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä. Asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennyskelpoisia enimmäismääriä ehdotetaan korotettavaksi. Kotitalousvähennyksen myöntämiseen liittyviä edellytyksiä ehdotetaan muutettavaksi lämmitysjärjestelmän perusparannustyön ja verovelvollisen itsensä tai hänen kanssaan samassa taloudessa asuvan henkilön tekemän työn osalta.

Suomen Yrittäjät kannattaa esitettyjä muutoksia. Tuloverokevennysten suuntaaminen ansiotulojen verotukseen vaikuttaa positiivisesti verokertymään, kun verovelvollisten käytettävissä olevat tulot kasvavat ja palautuvat erilaisina verotuottoina valtiolle.

Asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennyskelpoisen enimmäismäärän korottaminen on välttämätöntä yhä pitenevistä työmatkoista aiheutuvien kustannusten kompensoimiseksi työntekijöille. Tuloverolain säännöksen pohjalta työmatkakustannusten lopullisesti vähennettäväksi hyväksyttävää määrää arvioidaan kuitenkin verohallinnon sisäisillä ohjeilla. Näissä ohjeissa lähtökohtana on mahdollisimman laaja julkisten kulkuneuvojen käyttö. Julkisen liikenteen ekologisesta kannatettavuudesta huolimatta työntekijöiden on usein esimerkiksi lasten hoitoon liittyvien järjestelyjen vuoksi käytettävä omaa autoa työpaikalle matkustaessaan. Julkisten kulkuvälineiden aikatauluja on erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella karsittu, jolloin työmatkaan kesto pitenee merkittävästi oman auton käyttöön verrattuna. Jotta työntekijät saadaan aidosti liikkumaan työn perässä, tulisi koko hallinnon läpi näkyä myönteinen suhtautuminen siihen, että yksityishenkilöt ovat halukkaita matkustamaan pitkiäkin matkoja asunnolta työpaikalle.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen