13.8.2018 klo 15:58
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa.

Esityksellä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki asumisperusteisesta sosiaaliturvasta rajat ylittävissä tilanteissa. Laissa määriteltäisiin henkilön asumista ja työskentelyä koskevista edellytyksistä ja sitä sovellettaisiin tilanteisiin, jossa sosiaaliturvaetuuden maksamisesta päätettäessä joudutaan ulkomailta Suomeen tai Suomesta ulkomaille liikkuneen henkilön osalta ratkaisemaan, pidetäänkö henkilöä työntekijänä tai asuuko hän Suomessa. Työskentelyä ja asumista koskevat säännökset muodostaisivat kokonaisuuden muiden etuuksien myöntämistä koskevien edellytysten kanssa.

Lisäksi laissa määriteltäisiin myös, milloin Suomesta ulkomaille muuttavaa henkilöä edelleen pidettäisiin Suomessa asuvana henkilönä, jonka oikeus asumisperusteisiin etuuksiin voisi jatkua ulkomailla oleskelusta huolimatta.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua esityksestä ja toteaa lausuntonaan seuraavaa. Samalla toteamme, että Suomen Yrittäjät ei ole ollut mukana nyt esitettävän lainsäädännön valmistelusta vastanneessa asumisperusteisen sosiaaliturvan kohdentumista kansainvälisissä tilanteissa valmistelleessa työryhmässä. Suomen Yrittäjiä ei myöskään ole kuultu valmistelun aikana. Tältä osin pidämme asian valmistelua puutteellisena.

Esityksen suhde yrittäjän eläkevakuuttamiseen

Nykyisen asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain 4§:n mukaan sosiaaliturvalainsäädäntöä sovelletaan edelleen Suomessa asuvaan henkilöön, joka tilapäisesti oleskelee ulkomailla, jos oleskelun voidaan arvioida kestävän enintään yhden vuoden. Nyt esillä olevan esityksen mukaan tilapäisen ulkomailla oleskelun aikarajaa ehdotetaan laskettavaksi yhdestä vuodesta kuuteen kuukauteen.

Esityksen mukaan ehdotettujen muutosten tavoitteena on selkeyttää erittäin monimutkaiseksi muodostunutta lainsäädäntöä, johon on useiden muutosten yhteydessä syntynyt eri henkilöryhmiä koskevia poikkeussääntöjä sekä toisaalta saavuttaa oikeuksien ja velvollisuuksien tasapaino. Nämä tavoitteet ovat lähtökohtaisesti tarkoituksenmukaisia ja perusteltuja. Kuitenkin on huomattava, että esitys käytännössä tarkoittaa tilapäisesti ulkomailla asuvien yrittäjätoimintaa harjoittavien henkilöiden aseman heikentymistä.

Tältä osin yrittäjänä toimivien henkilöiden osalta on lisäksi huomattava, että yrittäjän eläkelain (22.12.2006/1272) mukaan kyseisen lain mukaisesti vakuutettu ja enintään vuoden muussa kuin EU-, ETA- tai sosiaaliturvasopimusmaassa yrittäjätoimintaa harjoittava yrittäjä voi pitää laissa tarkoitetun vakuutuksen voimassa sanotun ajan, jos hän asuu Suomessa. Tältä osin ei yrittäjän eläkelakiin olla esittämässä muutoksia. Tämä tarkoittaa, että nyt esittävien muutosten johdosta yrittäjänä toimiva henkilö ei enää ole Suomen sosiaaliturvalainsäädännön piirissä, mikäli tämä oleskelee ulkomailla kauemmin kuin kuusi (6) kuukautta. Samalla kuitenkin yrittäjän voidaan yrittäjän eläkelain mukaan katsoa olevan YEL-vakuuttamisvelvollinen sekä vakuuttamiseen oikeutettu. Tältä osin Suomen Yrittäjät toteaa, että nyt esitettäviä muutoksia ei voida pitää tarkoituksenmukaisina eikä kannatettavina.

Esityksen vaikutusarvioinnit puutteelliset

Esityksen taloudellisia vaikutuksia käsittelevässä osiossa on todettu, että tilapäisesti ulkomailla oleskelevia on Kansaneläkelaitoksen tietojen mukaan 10 000 henkilöä, joista puolet oleskelee ulkomailla yli 6 kuukautta. Näistä yli 6 kuukautta ulkomailla oleskelevista 5 000 henkilöstä opiskelijoita on 1 400 ja eläkeläisiä 2 400 henkilöä. Ehdotetun muutoksen arvioidaan siis esityksen mukaan siten vaikuttavan arviolta 1 200 henkilön asemaan. Se, ketä nämä 1200 henkilöä ovat, jää kuitenkin esityksen vaikutusarvioinneissa epäselväksi. Epäselväksi jää myös muutosten vaikutus yrittäjänä toimivien henkilöiden asemaan. Tältä osin pidämme puutteellisena sitä, että vaikka vaikutusarvioinneissa on erikseen käsitelty vaikutuksia eläkkeensaajien, opiskelijoiden sekä työntekijöiden asemaan, yrittäjänä toimivien henkilöiden asemaan kohdistuvia vaikutuksia ei ole esityksessä arvioitu lainkaan. Katsomme, että nämä vaikutusarvioinnit tulee tehdä asian ja selkeyttää asian jatkovalmistelun aikana.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa esitykseen.

Suomen Yrittäjät

Harri Hellstén
työmarkkina-asioiden päällikkö