10.2.2022 klo 15:00

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta (HE 224/2021 vp)

Eduskunnan sivistysvaliokunta

Suomen Yrittäjien lausunto liittyen Marinin hallituksen esitykseen varhaiskasvatuslain muuttamisesta

Suomen Yrittäjät (myöhemmin SY) katsoo, ettei nykyistä lainsäädäntöä liittyen yksityisen varhaiskasvatustoimijoiden ilmoitusmenettelyyn toiminnan aloittamisesta tulisi muuttaa. Nykyinen lainsäädäntö on selkeä ja se mahdollistaa kunnilta toiminnan valvonnan ja laadun varmistamisen.

Nykyisessä toiminnassa ei ole havaittu ongelmia kuten esim. rikollisuutta. mm. lasten kanssa työskentelevien rikostausta selvitetään jo nyt lainsäädäntöön perustuen. Yksityisellä varhaiskasvatusalalla syntyy harvoin konkursseja ja jos toiminnan lopettamisia on, johtuvat ne yleensä muista syistä.

Varhaiskasvatus tapahtuu kuntien järjestämis- ja valvontavastuulla. Kyseessä ei ole siis heikon asiakkaan suojelemista, kenenkään taloudellisen toimeentulon haittaamisesta tai terveyteen kohdistuvasta uhasta. Kaikilla on jo oikeus palveluun, koska kyse on lakisääteisestä subjektiivisesta oikeudesta. Lupa- järjestelmä tarkoittaisi valtion valvontamekanismin luomista jo olemassa olevien mekanismien lisäksi.

SY:n mukaan luvanvaraisuus aiheuttaisi ylimääräistä hallinnollista taakkaa viranomaisille ja palveluntuottajille. Koska varhaiskasvatus on valtaosin julkisin varoin kustannettua, lisäisi uusi lainsäädäntö kustannuksia tuomatta lisäarvoa nykytilanteeseen verrattuna.

SY pitää myös tärkeänä muistaa, että lisääntyvä byrokratia vaikuttaa negatiivisesti yritysten halukkuuteen järjestää toimintaa. Hallituksen esittämä malli olisi myös turha eikä lisäisi vaikuttavuutta nykytilaan merkittävästi.

SY pitää myös tärkeänä yhteiskunnallisesta näkökulmasta, että varhaiskasvatusalalla löytyy vaihtoehtoja julkisen palveluntuotannon ohessa. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen ja tämä on loppupeleissä kuntien vastuulla. Yksityiset toimijat järjestävät palvelunsa laadukkaasti ja alalla ei ole ollut nähtävissä merkittäviä poikkeamia.

Mikäli kyseinen lainsäädäntö päätetään asettaa voimaan, tulee siirtymäajan olla yritykselle ulottua ainakin vuoteen 2026 asti. Samalla nykyisten toimijoiden tulee saada suoraan lupa omalle toiminnallensa ilman erillistä lupaprosessia.

Suomen Yrittäjät

Harri Jaskari