18.10.2006 klo 11:32

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle ulkomailta vuokratun työntekijän sekä rajoitetusti verovelvolliselle maksettavan työkorvauksen verottamiseen liittyviksi säännöksiksi

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Muutoksen tausta

Esityksessä ehdotetaan laajennettavaksi Suomen verotusoikeutta vuokratyöntekijän Suomessa tekemän työn palkkatulon osalta. Ulkomaiselle työnantajalle tai työnantajan edustajalle asetetaan velvollisuus antaa tiedot Suomessa työskennelleestä vuokratyöntekijästä. Työn teettäjän velvollisuuksia esitetään lisättäväksi siten, että tämän olisi annettava ulkomaisen työnantajan ja tämän edustajan tiedot verohallinnolle sekä tietyissä tilanteissa periä rajoitetusti verovelvolliselle maksettavasta työkorvauksesta vero. Ulkomaiselle vuokratyöntekijälle asetettaisiin velvollisuus tietyissä tilanteissa maksaa ennakkovero Suomen palkkatulostaan hakemalla verovirastolta ennakkoveroliput työskentelyn ajaksi.

Suomen verotusoikeus – tuloverolain 10 §:n laajentaminen

Suomen Yrittäjät ei vastusta esitettyä tuloverolain 10 §:n laajennusta. Todettakoon kuitenkin se haittapuoli, että vuokratyöntekijän verovelvollisuuden laajentuminen ja siihen liittyvien käytäntöjen hoitaminen (mm. ennakkoverolipun hakeminen, ennakkoverojen periminen samanaikaisesti kahdessa valtiossa) voivat johtaa kiinnostuksen vähenemiseen Suomessa työskentelyä kohtaan.

Tuloverolain muutoksella saadaan Suomen verotuksen piiriin ne alle kuuden kuukauden ajaksi Suomeen tulleet vuokratyöntekijät, jotka asuvat Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Suomen verotusoikeus perustuu näiden maiden kohdalla voimassa oleviin verosopimuksiin, joissa verotusoikeus on puolin ja toisin annettu sille valtiolle, jossa työ tehdään. Sen sijaan esimerkiksi puolalaisen vuokrausfirman työntekijä voi edelleen työskennellä Suomessa alle kuuden kuukauden ajan ilman, että hänelle syntyy velvollisuus maksaa veroa Suomessa, koska Suomen ja Puolan välisessä verosopimuksessa verotusoikeus annetaan vuokratyöntekijän asuinvaltiolle. Tällaisia OECD:n malliverosopimuksen mukaisia vuokratun työntekijän asuinvaltion verotusoikeuden sallimia verosopimuksia on valtaosa Suomen solmimista noin 60 verosopimuksesta.

Suomalaisen työn teettäjän ilmoitusvelvollisuus

Esityksen tavoitteena on harmaan talouden vähentäminen. Suomen Yrittäjät kannattaa toimia, joilla tähän tavoitteeseen pyritään.

Hallituksen esityksessä asetetaan suomalaiselle työn teettäjälle velvollisuus ilmoittaa verohallinnolle yksilöinti- ja yhteystiedot

– lähetetyistä työntekijöistä annetun lain 4 a §:ssä tarkoitetusta edustajasta ja
– lähettävästä yrityksestä
Ilmoitus on tehtävä aina, kun kyseisen lähettävän yrityksen ensimmäinen vuokratyöntekijä aloittaa työskentelyn. Työn teettäjän tiedonantovelvollisuus liittyy kuitenkin käytännössä vain Baltian maista ja Pohjoismaista tuleviin yrityksiin ja niiden edustajiin.

Työn teettäjälle esitetty ilmoitusvelvollisuus poikkeaa luonteeltaan muista työvoimaan liittyvistä ilmoituksista. Pk-yritykset käyttävät nykyisin hyvin paljon vuokratyövoimaa, mikä tarjoaa mahdollisuuden saada työnantajaksi ryhtymättä riittävästi henkilöstöä esim. kysyntähuippuja tasaamaan. Vuokratyövoiman käyttöön ei ole aiemmin liittynyt työn teettäjälle asetettuja merkittäviä velvoitteita. Tällöin on vaarana, että yritykset tahattomasti ja tietämättään jättävät esitetyn ilmoituksen verohallinnolle tekemättä.

Esityksen mukaan ulkomaisella työnantajalla ja lähetetyistä työntekijöistä annetun lain 4 a §:ssä tarkoitetulla edustajalla on laaja ilmoitusvelvollisuus, jonka tulisi toimia ensisijaisena valvontakeinona. Tästä syystä laiminlyöntimaksua ei tulisi määrätä työn teettäjälle tilanteessa, jossa verohallinto on saanut hallituksen esityksessä tarkoitetut tiedot ulkomaiselta työnantajalta tai tämän edustajalta. Tiedothan ovat tällöin jo verohallinnon käytössä ja valvontaa voidaan suorittaa näiden tietojen pohjalta.

Työministeriön asettama lainmukaisten palvelussuhteen ehtojen noudattamisen ja yritysten tasavertaisen kilpailuasetelman edistämistä pohtinut ns. ULTEVA II –työryhmä ei ehdottanut nyt käsiteltävänä olevaan hallituksen esitykseen sisältyviä muutoksia verolainsäädäntöön.
Voimaantulosta

Laki on esitetty tulemaan voimaan vuoden 2007 alusta, mutta ilmoitusvelvollisuus alkaa pääsääntöisesti vasta vuoden 2007 elokuussa. Hyvissä ajoin ennen ilmoitusvelvollisuuden alkamista tulee niin ulkomaisten työnantajien, heidän edustajiensa ja suomalaisten vuokratyövoiman käyttäjillä olla käsillä verohallituksen ohje rekisteröitymisestä ja ilmoitusvelvollisuudesta. Ohje tulee laatia myös englanniksi. Kyseessä on erittäin monimutkainen sääntely, jossa yrityksille asetetaan asuinvaltion ulkopuolella merkittäviä velvoitteita. Ohjeistuksen tulee olla sen vuoksi perusteellinen ja havainnollinen.

Verohallinnon toiminnasta

Verohallinto tulee saamaan usealta taholta samaan työskentelyyn liittyvää tietoa. Ennakkoverojen määräämiseen, verotuksen toimittamiseen, vuosi-ilmoitusten käsittelyyn ym. liittyen hallinnon työmäärä tulee kasvamaan merkittävästi. Harmaan talouden poistamisessa nyt esitetty lainsäädäntö on tehokas silloin, kun verohallinnolla on riittävät resurssit suorittaa valvontaa säännösten pohjalta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen