17.1.2003 klo 10:14

Lausunto hallituksen esityksestä (HE 269/2002) laiksi yhdenvertaisuuden turvaamisesta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Eduskunnan työ- ja tasa-arvoasiain valiokunnalle

Pyydettynä lausuntona esitämme kunnioittaen seuraavaa

Suomen Yrittäjät ry katsoo lakiesitysten panevan tarkoituksenmukaisella ja kannatettavalla tavalla toimeen rodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta sekä yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista puitteista annetut Euroopan unionin direktiivit.

Suomen Yrittäjät ry pitää erityisen tärkeänä seuraavia esityksen kohtia laissa yhdenvertaisuuden turvaamisesta:

1. 2§:n (soveltamisala) ensimmäisen momentin kohta 1) varsinkin siltä osin, kun se turvaa syrjimättömyyttä yrittämisen ja elinkeinotoiminnan edellyttämien lupien myöntämisessä ja muiden viranomaistoimien suorittamisessa. Omassa työssä työllistyminen on monille maahanmuuttajille selkeästi paras väylä kotoutumiseen ja oman elämän hallintaan.
2. 4 §:n (yhdenvertaisuuden edistäminen) kolmannessa momentissa todetut kohtuullistamisperusteet. Työn teettäjän taloudellisen aseman ja julkisen tuen saantimahdollisuuksien huomioiminen on välttämätöntä lain asianmukaiseksi soveltamiseksi.
3. 8 §:n (hyvitys) toisen momentin mukainen periaate, jonka mukaan rikkomukseen syyllistyneen taloudellinen asema otetaan huomioon hyvityksen suuruutta määritettäessä.

Pertti Rauhio,
suunnittelupäällikkö