17.10.2023 klo 13:42

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta

Eduskunta
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto

HE 39/2023 vp

Hallituksen esityksessä kiinteistöverolakia esitetään muutettavaksi siten, että maapohjaan sovellettava veroprosentti eriytettäisiin yleisestä kiinteistöveroprosentista ja maapohjan veroprosentin vaihteluvälin alaraja korotettaisiin nykyisestä 0,93 prosentista 1,30 prosenttiin. Vaihteluvälin yläraja säilyisi nykyisessä 2,00 prosentissa.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Maapohjaan kohdistuvan veroprosentin eriyttäminen yleisestä kiinteistöveroprosentista tuo kunnille lisää joustoa ja mahdollisuuksia sopeuttaa kiinteistöveroprosenttejaan kunnan olosuhteisiin nähden. Eriyttämällä maapohjan veroprosentti kunnat voivat jatkossa muun muassa hyödyntää paremmin kiinteistöveroa maankäytön ohjauksen välineenä. Suomen Yrittäjät pitää rakenteellista muutosta maapohjan ja yleisen kiinteistöveroprosentin eriyttämisestä perusteltuna.

Suomen Yrittäjät kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että maapohjaan kohdistuvan veroprosentin alarajaa esitetään korotettavaksi 0,37 prosenttiyksiköllä, mikä tarkoittaisi maapohjaan kohdistuvan kiinteistöveron kiristymistä 40 prosentilla niissä kunnissa, joissa tällä hetkellä yleinen kiinteistöveroprosentti on 0,93. Näkemyksemme mukaan korotusta voidaan pitää suuruusluokaltaan merkittävänä.

Maapohjan veroprosentin alarajan korotuksen myötä kiinteistöverotus kiristyy pääasiassa pääkaupunkiseudun kunnissa, joilla ei välttämättä ole tarvetta kiristykseen. Kunnat eivät myöskään saa täysimääräisesti verokertymän lisäyksen hyötyä itselleen, sillä valtionosuusjärjestelmän kautta verokertymän lisäys osin siirtyy toisten kuntien hyväksi. Olisi toivottavaa, että kiinteistöverokertymän lisäys mahdollisuuksien mukaan hyödynnettäisiin taloudellista aktiviteettia vähentäviä veroja laskemalla; uudistuksen yhteydessä kuntien on hyvä tarkastella mahdollisuuksiaan vahvistaa työnteon kannustimia alentamalla yleisiä tuloveroprosenttejaan.

Kiinteistöverouudistusta on tarkasteltava kokonaisuutena: lausuttavana olevan esityksen ja suunnitellun kiinteistöverotuksen arvostamisuudistuksen yhteisvaikutukset on huomioitava kiinteistöverouudistusta tehtäessä. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan kiinteistöverouudistus toteutetaan pitkillä siirtymäajoilla ja kiinteistöveron muutokset ovat kohtuullisia kiinteistön omistajille. Kiinteistöverouudistuksessa on pidettävä kiinni siitä, että hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti kiinteistöveron muutokset eivät muodostu verovelvollisille kohtuuttomiksi.

Suomen Yrittäjät

Jukka-Pekka Hellman