2.6.2023 klo 09:00

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle laiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

VN/7918/2023

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain muuttamisesta (LUONNOS 24.4.) (VN/7918/2023). Esitys perustuu sisämarkkinoita vääristävistä ulkomaisista tuista annetun unionin asetukseen EU 2022/2560, joka astui voimaan 12.1.2023. Hallituksen esityksessä ehdotetaan annettavaksi täydentävää kansallista sääntelyä, joka on tarpeen sisämarkkinoita vääristävistä ulkomaisista tuista annetun asetuksen viranomaisten velvollisuuksien selventämiseksi ja toimivaltaisen kansallisen viranomaisen nimeämiseksi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annettua lakia.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa.

Keskeiset huomiot

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annettua lakia siten, että Kilpailu- ja kuluttajavirastolle annettaisiin toimivaltuus tehdä komission pyynnöstä asetuksen mukainen tarkastus Suomessa ja viraston velvollisuudesta avustaa komissiota sen Suomessa asetuksen perusteella tekemässä tarkastuksessa. Asetuksen jäsenvaltioille asettamaa velvoitetta koskeva liikkumavara koskee lähinnä sitä, mihin viranomaiseen jäsenvaltiota koskevien velvoitteiden säädetään kohdistuvan.

Vaikka asetuksen sanamuoto ei edellytä nimenomaisen kansallisen yhteyspisteen perustamista, pitää myös Suomen Yrittäjät tarkoituksenmukaisena, että komission avustamisvelvoitteesta säädetään kansallisella tasolla. Pidämme myös esityksen mukaisesti perusteltuna, että kansalliseksi yhteystahoksi säädetään Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja sille lisätään toimivaltuuksia kattamaan asetuksen soveltamisalaan kuuluvat velvollisuudet tehdä asetuksen mukaisia tarkastuksia ja avustaa komissiota. Lisäksi pidämme perusteltuna, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto oikeutetaan saamaan toisilta viranomaisilta ja hankintayksiköiltä tietoa asetuksen perusteella salassapitosäännösten estämättä ja lähettämään tiedon edelleen komissiolle.

Suomen Yrittäjät

Sanna Lempiäinen