13.3.2023 klo 08:10
Lausunto

Lausunto julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamista koskevasta työryhmämietinnöstä

Oikeusministeriö

VN/18255/2021

1. Ehdotusta koskevat yleiset huomiot

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamista koskevasta työryhmämietinnöstä (VN/18255/2021). Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vahingonkorvauslain säännöksiä julkisyhteisön korvausvastuusta sekä säädettäväksi kokonaan uusi laki vapaudenmenetyksistä ja muista pakkotoimista suoritettavista korvauksista. Esityksen tavoitteena on saattaa vahingonkorvauslain julkisyhteisön korvausvastuuta koskeva sääntely ajan tasalle, edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, parantaa vahinkoa kärsineen oikeusturvaa sekä varmistaa mahdollisimman yhtenäinen oikeus- ja korvauskäytännön toteutuminen. Tavoitteena on myös parantaa vahinkoa kärsineen oikeutta korvaukseen vapaudenmenetyksistä valtion muista pakkotoimista.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja lausuu mietinnöstä tarpeelliseksi katsomiltaan osin.

Suhtaudumme myönteisesti mietinnössä ehdotettuihin julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskeviin säännösmuutoksiin. Elinkeinoelämän ja yritystoiminnan kannalta ennakoiva sääntely on avainasemassa perusoikeutena turvatun elinkeinovapauden näkökulmasta. Yritysten oikeusturvan takaamiseksi selkeä ja johdonmukainen julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu turvaa yritysten oikeusvarmuuden. Pidämme kannatettavana, että Suomea sitovien kansainvälisten sopimusvelvoitteiden asettamat edellytykset sekä oikeuskäytännössämme omaksutut vahingonkorvausoikeudelliset ratkaisukäytännöt tuodaan selkeinä säännöksinä kansallisiin säädöksiin.

2. Vahingonkorvauslain muutosehdotukset

Muutoksenhakua koskevan vaatimuksen lieventäminen (1. lakiehdotuksen 3 luvun 4 §)

Suomen Yrittäjät kannattaa lainsäädännön päivittämistä mietinnössä esitetyn mukaisesti oikeuskäytäntöä vastaavaksi ja tukee tapauskohtaista harkintaa. Mietinnössä esitetyn mukaisesti muutoksenhaun tulisi olla ensisijaista vahingon minimoimisen periaatteen mukaisesti, mutta tapauskohtainen harkinta mahdollistaisi oikeuden vaatia korvausta muutoksenhaun laiminlyönnistä huolimatta. Katsomme, että suurempi tapauskohtainen harkinta parantaa yritysten oikeutta ja mahdollisuuksia saada korvausta julkisyhteisön aiheuttamasta vahingosta.

Kannekiellon kumoaminen (voimassa olevan lain 3 luvun 5 §)

Suhtaudumme myönteisesti ehdotukseen kannekiellon kumoamisesta. Yhdymme myös mietinnössä esitettyyn, jonka mukaan kannekielto on aukollinen sen tavoitteisiin nähden. Kannekiellon kumoaminen parantaa yritysten oikeusvarmuutta ja osaltaan edistää yritysten mahdollisuuksia saada korvauksia julkisyhteisön yritykselle aiheuttamista vahingoista.

Viranomaisen virheellisestä informaatiosta aiheutuneen puhtaan varallisuusvahingon korvaaminen (1. lakiehdotuksen 3 luvun 3 §)

Pidämme hyvänä ehdotusta laajentaa julkisyhteisön vahingonkorvausvelvollisuutta koskemaan myös virheellistä informaatiota ja pidämme kannattavana ”tiedon” laajaa ja teknologiariippumatonta soveltamisalaa. Pidämme kuitenkin ongelmallisena sitä, että erilaiset viranomaisen antamat arviot, suositukset tai näkemykset eivät olisi lainkohdassa tarkoitettu ”tieto”. Käytännössä tämä voi aiheuttaa hankalia rajanvetotilanteita ja olla ongelmallinen sellaisen yrityksen oikeusturvan kannalta, joka on hyvässä uskossa toiminut viranomaisen antaman suosituksen tai näkemyksen perusteella. Suomen Yrittäjät katsoo, että yrityksen tulee voida luottaa myös viranomaisen antamiin suosituksiin. Uusi säännös ei myöskään saa johtaa tilanteeseen, jossa viranomainen pyrkii keinotekoisesti välttämään vahingonkorvausvelvoitteensa nimittäen tarpeettoman laajasti viestintäänsä ehdotuksiksi, arvioiksi tai näkemyksiksi.

3. Laki vapaudenmenetyksistä ja muista pakkotoimista suoritettavista korvauksista

Pykäläkohtaiset huomiot

Suomen Yrittäjät pitää uutta lakiehdotusta ja erityisesti sen 3 §:ssä esitettyä korvausta kiellon määräämisestä kannatettavana. Painotamme, että määrätyllä liiketoimintakiellolla puututaan Suomen perustuslailla turvattuun elinkeinovapauteen. Myös väliaikaisella liiketoimintakiellolla voi olla yksin- ja pienyrittäjälle kauaskantoiset ja kohtalokkaat seuraukset. Suomen Yrittäjät pitää erittäin tärkeänä yrittäjän oikeusturvan kannalta oikeutta aiheettoman liiketoimintakiellon aiheuttaman vahingon korvaukseen.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula
johtaja

Sanna Lempiäinen
asiantuntija