8.12.2023 klo 09:50

Lausunto kansainväliselle työjärjestölle ILO:lle annettavasta raportista ratifioimattomista yleissopimuksista ja suosituksista

Työ- ja elinkeinoministeriö

VN/21672/2023
VN/21672/2023-TEM-2

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa kansainväliselle työjärjestölle (ILO) annettavasta raportista. Asiassa on kyse ILO:n perussäännön 19 artiklan mukaisesta raportoinnista Suomen ratifioimattomista yleissopimuksista ja suosituksista. Raportoinnin kohteena on sosiaaliturvan vähimmäistasoa koskeva yleissopimus nro 102 sekä suositukset nro 25 (tasa-arvoisuuden noudattaminen oman maan ja vieraan maan työntekijöiden suhteen, mitä tulee työssä sattuneiden tapaturmien johdosta annettavaan korvaukseen) ja 121 (työvammatapauksissa myönnettävät edut).

Suomen Yrittäjät toteaa, että vastaukset lausuntopyynnön liitteenä olevan raportointilomakkeen kysymyksiin löytyvät pitkälti voimassa olevasta lainsäädännöstä ja tilastotiedoista.

Suomen Yrittäjät toteaa yleisenä huomiona, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on kattava eikä yleissopimuksen 102 ratifiointi ole tarpeen. Suomalaisella sosiaaliturvajärjestelmällä on pitkät perinteet, ja järjestelmä kattaa eri elämäntilanteissa aiheutuvat sosiaaliset riskit varsin hyvin. Suomen sosiaaliturva on suurelta osin vakuutusperusteinen. Siinä missä etuuksien saamisedellytykset ja tasot ovat kansainvälisestikin verraten korkeatasoisia, järjestelmän kestävyyteen erityisesti sen rahoituksen näkökulmasta on tarpeen kiinnittää huomiota. Korkeatasoinen sosiaaliturva on mahdollinen vain, jos se rakennettu kestävälle pohjalle. Väestön ikääntyminen ja muutokset työllisyydessä aiheuttavat järjestelmän kestävyydelle haasteita.

Toisena yleisenä huomiona Suomen Yrittäjät toteaa, että yleissopimusta 102 sovelletaan myös yrittäjäasemassa oleviin työn suorittajiin (ILO:n käyttämän terminologian mukaan self-employed). Suomessa työtä tehdään joko työsuhteessa tai yrittäjän, vaikka yrittäjäasemassa olevista henkilöistä käytetään usein erilaisia ilmaisuja. Tässä lausunnossa käytetään siten vain ilmaisua ”yrittäjä”.

Suomen Yrittäjät toteaa myös, että työntekijäasemassa ja yrittäjänä työtä tekevän henkilön sosiaaliturvan määräytyminen ja etuuksien taso poikkeavat toisistaan työn suorittamiseen liittyvien erojen vuoksi. Erot johtuvat sosiaalivakuutusjärjestelmän rakenteesta, jossa työntekijäasemassa olevan henkilön vakuuttaminen perustuu olemassa olevaan työsuhteeseen ja siinä maksettavaan palkkaan. Yrittäjäasemassa olevalla henkilöllä ei ole vastaavaa tilannetta, jossa etuuksien taso voitaisiin kytkeä yksiselitteiseen ”palkkaan”. Yrittäjän kohdalla etuuksien perusteena onkin yrittäjän eläkevakuutuksesta annetun lain mukainen YEL-työtulo. Jos YEL-työtulo on määritetty oikein, yrittäjän saamien etuuksien taso on samanlainen vastaavassa asemassa olevan palkansaajan kanssa.

Suomen Yrittäjät esittää seuraavat huomiot raportointilomakkeen kysymyksistä:

Kysymys 5: Yrittäjät eivät ole pakollisen työtapaturmavakuutuksen piirissä. Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan yrittäjällä on kuitenkin mahdollisuus vakuuttaa itsensä vapaaehtoisesti työtapaturman varalta. Vakuutusmahdollisuus on kytketty yrittäjän eläkelain mukaisen vakuutuksen (YEL-vakuutus) olemassaoloon. Ilman YEL-vakuutusta vapaaehtoinen vakuuttaminen ei ole mahdollista. Jos yrittäjän työtulo jää alle YEL-vakuuttamisvelvollisuuden alarajan, lakiin perustuvan työtapaturmavakuutuksen ottaminen ei ole mahdollista. Näissä tapauksissa yrittäjällä on kuitenkin mahdollisuus vapaaehtoiseen YEL-vakuutukseen, jolloin syntyy myös mahdollisuus vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen ottamiseen.

Kysymys 18: Yrittäjän vakuuttamismahdollisuutta on käsitelty edellä vastauksessa raportointilomakkeen kysymykseen 5. Yrittäjän vapaaehtoinen tapaturmavakuutus eroaa työntekijäasemassa olevasta henkilöstä etuuden suuruuden määräytymisen osalta. Koska yrittäjän kohdalla ei ole sellaista ”palkkaa”, mitä hänelle maksettaisiin, etuuden määräytyminen perustuu yrittäjän eläkelain mukaan määräytyvään työtuloon, joka vahvistetaan YEL-vakuutuksen ottamisen yhteydessä.

Kysymys 47 ja 48: Suomen Yrittäjät katsoo, ettei yleissopimuksen 102 ratifiointi ole tarpeen. Suomen Yrittäjät ei myöskään pidä tarpeellisena ILO:n toimia suosituksiin liittyen tai niiden vahventamiseksi uusilla yleissopimuksilla. Viittaamme edellä mainittuihin yleisiin huomioihin.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula