19.11.2021 klo 08:57

Lausunto kansainväliselle työjärjestölle ILO:lle annettavasta raportista ratifioimattomista yleissopimuksista ja suosituksista

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa kansainväliselle työjärjestölle (ILO) annettavasta raportista. Asiassa on kyse ILO:n perussäännön 19 artiklan mukaisesta raportoinnista Suomen ratifioimattomista yleissopimuksista ja suosituksista. Raportoinnin kohteena on äitiyssuojelua koskeva yleissopimus nro 183 ja sitä täydentävä suositus nro 191 sekä suositukset nro 111 (työmarkkinoilla ja ammatinharjoittamisen yhteydessä tapahtuva syrjintä) ja nro 165 (perheenhuoltovelvollisuuksia omaavien mies- ja naistyöntekijöiden samanlaiset mahdollisuudet ja yhdenvertainen kohtelu). Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavat yleiset huomiot.

Vastaukset lausuntopyynnön liitteenä olevan raportointilomakkeen kysymyksiin löytyvät pitkälti voimassa olevasta lainsäädännöstä ja tilastotiedoista. On kuitenkin huomattava, että myös alakohtaisten työehtosopimusten määräyksillä on merkitystä erityisesti erilaisilta työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista koskevien vapaiden ajalta maksettavan palkan osalta.

Suomi ei ole ratifioinut yleissopimusta nro 183 (äitiyssuojelusopimus), sillä Suomen lainsäädäntö ei ole kaikilta osin yhteensopiva äitiyssuojelusopimuksen määräysten kanssa. Suomen Yrittäjät katsoo, että keskeiset erot äitiyssuojelusopimuksen ja Suomen lainsäädännön välillä ovat perhevapaita ja syrjimättömyyttä koskevan sääntelyn kannalta vähämerkityksisiä. Nämä erot koskevat ensinnä sitä, ettei sairausvakuutuslain mukainen äitiyspäiväraha ole ylimmissä tuloluokissa äitiyssuojelusopimuksen tarkoittamalla tasolla. Toiseksi erona on se, ettei Suomen työaikalaissa ole otettu lapsen imetykseen tarkoitettuja taukoja. Tältä osin on huomattava, että työaikalain lisäksi työaikoja taukoineen säännellään kattavasti työehtosopimuksilla, eikä niissäkään ole imetystaukoja koskevia määräyksiä. Kolmas ero on se, ettei työsopimuslain perhevapaalta paluuta koskeva 4 luvun 9 § takaa ehdotonta oikeutta palata täysin samaan työhön kuin ennen perhevapaalle jäämistä.

Suomen Yrittäjät toteaa, että Suomen lainsäädäntö perhevapaiden käytön ja syrjimättömyyden osalta on korkeatasoista ja kestää kansainvälisen vertailun. Suomen Yrittäjät huomauttaa myös, että Suomen lainsäädäntö ja tuleva perhevapaauudistus ylittää myös EU-oikeuteen perustuvat vaatimukset. Suomen lainsäädännön erot äitiyssuojelusopimukseen nähden ovat myös perusteluja eivätkä johda lasten äitien kannalta kohtuuttomiin tuloksiin.

Imetystaukojen osalta on huomattava, että perhevapaiden kokonaisuus mahdollistaa lapsen imettämisen, sillä Suomessa käytössä olevat perhevapaat mahdollistavat äitiyssuojelusopimukseen nähden merkittävästi pidemmän työstä poissaolon. Pitkiin poissaoloihin liittyy kääntöpuolena se, että työpaikalla voi tapahtua merkittäviä muutoksia, joiden vuoksi vanhoja työtehtäviä ei välttämättä enää voida sellaisenaan tarjota. Suomen työsopimuslain selkeä lähtökohta on kuitenkin oikeus palata samaan työhön. Oikeus ei kuitenkaan voi olla ehdoton, koska pitkien poissaolojen takia se voisi käytännössä johtaa työnantajan kannalta kohtuuttomiin lopputuloksiin. Tästä huolimatta Suomen lainsäädäntöä on kokonaisuutena arvioiden pidettävä äitiyssuojelusopimuksen hengen mukaisena, eikä perustetta lainsäädäntömuutoksiin ole.

Lausuntopyynnön kohteena olevien suositusten osalta Suomen Yrittäjät toteaa, että Suomen voimassa oleva työlainsäädäntö, tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki mukaan lukien, kattaa nykymuodossaan lausuntopyynnön kohteena olevien suositusten keskeisen sisällön. Lisäksi työsopimuslain 4 luvun mukaiset perhevapaat (tuleva perhevapaauudistus huomioon ottaen) ja työaikalain 15 §:n mukainen mahdollisuus osa-aikatyöhön sosiaalisiin syihin perustuen vastaavat suositusten tarpeeseen työ- ja perhe-elämän vaatimusten yhteensovittamisesta. Suomen Yrittäjät ei pidä tarpeellisena lainsäädäntömuutoksia suosituksiin perustuen. Suomen Yrittäjät ei myöskään pidä tarpeellisena ILO:n toimia suosituksiin liittyen tai niiden vahventamiseksi uusilla yleissopimuksilla.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula