6.8.2002 klo 10:43
Lausunto

Lausunto kaupparekisterilaki 2001 – työryhmän raportista

Kauppa- ja teollisuusministeriölle

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa Kaupparekisterilaki 2001 -työryhmän laatimasta raportista. Työryhmän tehtäväksi oli annettu kaupparekisterilainsäädäntöön liittyvien uudistustarpeiden selvittäminen kiinnittäen erityisesti huomiota sähköisten palvelujen yleiseen kehittämiseen ja niiden käyttöönotosta aiheutuviin muutostarpeisiin, tietopalvelujen kehittämisedellytyksiin sekä kaupparekisterin taloudelliseen perustaan vaikuttavien maksuperusteiden uusimisen tarpeisiin ja edellytyksiin. Työryhmä ehdottaa mietinnössään, että kaupparekisterin toimintaa kehitetään laajentamalla sähköisiä asiointimahdollisuuksia ilmoitusmenettelyssä, tilinpäätösten toimittamisessa ja tietopalvelujen tarjoamisessa katsoen kuitenkin, etteivät nämä edellytä olennaisia muutoksia kaupparekisterilainsäädäntöön. Työryhmä on myös sitä mieltä, että rekisterin tietosisältö tulee saattaa maksuttomasti ja mahdollisimman joustavasti sitä tarvitsevien saataville lisäten rekisterin käyttöä ja parantaen tietojen ajantasaisuutta. Työryhmä on myös katsonut, että kaupparekisterin uusimistarpeista aiheutuvat kustannukset lisäävät tarvetta nykyisen maksujärjestelmän kehittämiseen. Työryhmä pitää tarkoituksenmukaisimpina vaihtoehtona kaupparekisterin rahoitusongelmien ratkaisemiselle siirtymistä voimassa olevasta omakustannusperiaatteella toimivasta maksujärjestelmästä vuosimaksujärjestelmään. Suomen Yrittäjät esittää ko. mietinnöstä lausuntonaan seuraavaa.

Yleistä

Suomen Yrittäjät pitää oikeina työryhmän asettamia tavoitteita, kuten sähköisen asioinnin kehittämistä, ilmoitusmenettelyn yksinkertaistamista ja kaupparekisteritietojen saattamista maksutta internetin välityksellä kaikkien käyttöön. Näiden uudistusten kautta parannetaan yritysten ilmoitushalukkuutta ja rekisteritietojen ajantasaisuutta, jolloin rekisteri myös palvelee paremmin käyttäjiään. Suomen Yrittäjät katsoo kuitenkin, ettei tavoitteiden saavuttaminen edellytä vuosimaksujärjestelmään siirtymistä. Tähän kaupparekisterin maksuperusteiden muuttamisesta koskevaan mietinnön osaan Suomen Yrittäjät on jättänyt yhdessä Keskuskauppakamarin kanssa eriävän mielipiteen.

Rekisterin tietosisältö

Kaupparekisterilakityöryhmä ehdottaa rekisterin tietosisällön luotettavuuden parantamista toimilla, jotka edesauttavat ajantasaisuuden puutteiden poistamista. Rekisteritietojen luotettavuuden kannalta olisi olennaista, että toimimattomat yritykset saataisiin mahdollisimman kattavasti poistettua rekisteristä ja toimivien yritysten ilmoitusaktiviteettia lisättyä. Suomen Yrittäjät yhtyy tähän työryhmän esittämään käsitykseen.

Suomen Yrittäjät suhtautuu niin ikään myönteisesti työryhmän esitykseen rekisteriin merkittävien tietojen ulottumisesta samansisältöisenä kaikkiin elinkeinonharjoittajiin yritysmuotoon katsomatta. Tätä kautta luotaisiin käyttäjille mahdollisuus yhtenäisemmän tietopohjan omaavaan ja siten käytännön tarpeita paremmin palvelevaan rekisteriin.

Sähköinen asiointi

Suomen Yrittäjät yhtyy työryhmän ehdotukseen laajentaa internetin kautta tapahtuvaa sähköistä asiointia entisestään. Kehitystyö ei edellytä tuekseen olennaisia lainsäädännöllisiä muutoksia, vaan kysymys on pääasiassa uusien teknisten ratkaisujen kehittämisestä ja käyttöönotosta kaupparekisterissä ja yrityksissä.

Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää työryhmän huomiota sähköiseen ilmoittamiseen olennaisesti liittyvään asiakkaan tunnistukseen ja sähköiseen allekirjoitukseen. Laatuvarmenteeseen pohjautuvan sähköisen allekirjoituksen ja asiakkaan tunnistuksen toteuttamistapoja harkittaessa tulee muistaa, että valitut menetelmät eivät saisi muodostua yrityksissä esteiksi sähköisten palvelujen järkiperäiselle hyödyntämiselle. Tunnistamistarpeen tulee ohjata tunnistamismenetelmien valintaa ja näin ollen tarpeettomia allekirjoitusvaatimuksia tulee sähköisessä ilmoitusmenettelyssä pyrkiä välttämään. Valinta ns. kevyen ja vahvan tunnistamisen välillä tulee perustua tarkoituksenmukaisuusharkintaan. Yritysten mahdollisuudet yksinkertaiseen ja joustavaan sähköiseen asiointiin tulee pyrkiä maksimoimaan.

Suomen Yrittäjät pitää hyvin kannatettavana työryhmän ehdotusta tilinpäätöstietojen toimittamisesta yhden luukun periaatteella siten, että yrityksen tiedot menevät samanaikaisesti PRH:lle, verohallintoon ja Tilastokeskukseen. Mietinnössä esitettyihin toimiin tilinpäätöstietojen saattamisesta kaupparekisteriin sähköisessä muodossa tulee ryhtyä mahdollisimman nopeasti. Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin painottaa, ettei tilinpäätöstietojen sähköisellä toimittamisella kaupparekisteriin ja yhden luukun periaatteella saa olla kytköstä tilinpäätöstietojen julkisuuteen. Uudistuksella ei saa vaarantaa yritysten verohallinnolle antamien luottamuksellisten tietojen salassa pysymistä.

Sähköiset tietopalvelut

Suomen Yrittäjät kannattaa työryhmän esitystä kaupparekisteritietojen saatavuudesta maksuttomasti internetin välityksellä. Internet-tietopalvelut lisäävät yritysten ja muidenkin tahojen aktiivisuutta hyödyntää rekisteritietoja ja siten edesauttavat informaation ajantasaisuutta ja ovat myös omiaan ehkäisemään harmaata taloutta ja rikollisuutta. Suomen Yrittäjät katsoo kuitenkin, että tilinpäätöstietojen saatavuus verkon kautta tulee säilyttää maksullisena palveluna.

Suomen Yrittäjät yhtyy työryhmän esittämään kantaan henkilötunnus- ja osoitetietojen sisällyttämisestä rekisteröitäviin kaupparekisteritietoihin kuin myös siihen, etteivät nämä tiedot saa tulla osaksi maksutonta internet-tietopalvelua. Asian jatkokehittelyssä tulee kiinnittää huomiota siihen, kuinka laajalle ryhmälle näiden tietojen saatavuus ja käyttö on tarkoituksenmukaista ulottaa.

Maksujärjestelmän uudistaminen

Maksujärjestelmän uudistamiseen liittyen Suomen Yrittäjät viittaa työryhmän raportista 5.3.2002 jättämäänsä eriävään mielipiteeseen todeten kuitenkin vielä asiasta lyhyesti seuraavan.

Suomen Yrittäjät vastustaa työryhmän ehdotusta vuosimaksujärjestelmään siirtymisestä. Maksujärjestelmän muutos johtaisi siihen, että vuosimaksut keskimäärin nostaisivat yritysmuotoon katsomatta pienten yritysten kokonaisrekisterikustannuksia samalla, kun suurten, paljon muutosilmoituksia tekevien yritysten rekisterikustannukset alenisivat. Suomen Yrittäjät ei pidä hyväksyttävänä sitä, että pieni perheyritys, jolla on harvoin ilmoitettavaa rekisteriin, olisi velvollinen maksamaan saman suuruista vuosimaksua kuin suuri paljon ilmoituksia tekevä osakeyhtiö. Julkisen osakeyhtiön ja yksityisen osakeyhtiön vuosimaksut on ehdotuksessa tosin porrastettu, mutta niissäkin erot ovat sangen pieniä. Käytännössä vuosimaksun käyttöönotolla lisättäisiin pienten yritysten kustannusvastuuta kaupparekisterin ylläpidosta suurten yritysten eduksi.

Työryhmän muistiossa ei ole riittävästi pohdittu sitä, miten vuosimaksujärjestelmästä saataisiin vähemmän pieniä yrityksiä rasittava ja millaiset vaihtoehtoiset mallit voisivat tulla kysymykseen vuosimaksujärjestelmän sijaan. Muistiossa ei ole myöskään tarpeeksi kattavasti arvioitu vuosimaksun käyttöönotosta aiheutuvia kuluja kuten ei myöskään perinnästä ja saamatta jääneistä maksuista aiheutuvia kustannuksia. Nämä kustannukset siirtyisivät toimivien yritysten maksettaviksi, ja sitä kautta edelleen lisäisivät pienten yritysten maksurasitusta suhteessa suuriin yrityksiin.

Lisäksi on todettava, että vuosimaksujärjestelmä sopii huonosti nettobudjetoidun viraston toimintaperiaatteisiin, jolloin kerättävien maksujen tulee vastata suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää. Työryhmän ehdottama vuosimaksu ei kohdistu suoraan asiakkaan saamiin suoritteisiin, jolloin omakustannusperiaate ei suoranaisesti toteudu vaan kysymys olisi lähinnä veroluonteisesta maksusta. Kansainvälinen vertailukaan ei tue vuosimaksujärjestelmän käyttöönottoa.

Kun otetaan huomioon vuosimaksujärjestelmän vaikutukset pienille yrityksille sekä vuosimaksujärjestelmän käyttöönotosta, ylläpidosta, vuosimaksujen laskutuksesta ja perinnästä aiheutuvat kustannukset, vuosimaksujärjestelmää ei nähdä tarkoituksenmukaisimmaksi keinoksi kehittää rekisteritoimintoja. Viraston talousarvion laatimiseen liittyviä vaikeuksia ei myöskään pidetä hyväksyttävänä perusteluna vuosimaksujärjestelmän käyttöönotolle. Raportissa esitettyjen tavoitteiden toteuttaminen on mahdollista rahoittaa nykyistä maksujärjestelmää kehittämällä ja tavanomaista laajempien investointien lisärahoitustarve tulee voida kattaa julkisella erillisrahoituksella tai viraston lainanotolla.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies