6.8.2002 klo 10:34

Lausunto koskien FATF:in uudistettavia rahanpesusuosituksia: lausuntopyyntö SM-2002-818/Ri-3

Sisäasiainministeriö

Sisäasiainministeriön poliisiosasto on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa mainituista FATF:in laatimista uusista rahanpesun vastaisista suositusluonnoksista. Suositusehdotuksilla on tarkoitus ajantasaistaa FATF:in jo aiemmin hyväksymää 40 rahanpesun vastaista suositusta ja siten mahdollistaa näiden jäsenmaita poliittisesti sitovien suositusten tehokkaampi hyödyntäminen kansainvälisten sopimusten laadinnassa sekä rahanpesua koskevan lainsäädännön kehittämishankkeissa. FATF on myös hyväksynyt lokakuussa 2001 kahdeksan terrorismin rahoituksen vastaista erityissuositusta. Uudistettavissa ehdotuksissa pyritään huomioimaan rahanpesun menetelmissä ja tekniikoissa tapahtuneet muutokset sekä kansainvälinen lainsäädäntökehitys. Suomen Yrittäjät esittää suositusluonnoksista lausuntonaan seuraavaa.

Suomen Yrittäjät pitää harmaan talouden ja rahanpesun torjuntaa tärkeänä ja on huolissaan lisääntyneestä rikollisuudesta sekä harmaasta taloudesta. Näin ollen Suomen Yrittäjät pitää FATF:in rahanpesusuosituksiin tehtäviä muutoksia tärkeinä ja ajankohtaisina.

Euroopan unionin rahanpesudirektiivin muutokseen sisältyneen rahanpesuepäilyistä ilmoitusvelvollisten yhteisöjen ja elinkeinonharjoittajien piirin laajenemisen tavoin myös FATF:in rahanpesun vastaisissa suosituksissa on ilmoitusvelvollisuuden alaisten toimialojen piiriä laajennettu koskemaan mm. tilintarkastajia, ulkopuolisia kirjanpitäjiä, veroneuvojia, arvoesineiden kauppiaita, kasinoita, notaareja kuin myös muita lakimiesammatin harjoittajia (non-financial businesses and professions). Tätä uudistusta on pidettävä lähtökohtaisesti hyvänä ja hyväksyttävä kehityssuuntana. Rahanpesun vastaisten kontrollikeinojen tehokas käyttöönotto myös muualla kuin rahoitussektorilla on tarkoituksenmukaista, sillä luotto- ja rahoituslaitoksissa jo vakiintuneet rahanpesuepäilyjen selvittämis- ja ilmoitustoimet ovat siirtäneet rahanpesutoiminnan harjoittamisen painopistettä uusille sektoreille, erityisasiantuntemusta omaavien ns. ei-rahoitusalaa edustavien elinkeinonharjoittajien (kuten juristien, ulkopuolisten kirjanpitäjien ja arvoesineiden kauppiaiden) suuntaan.

Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että suosituksissa ei mitenkään eritellä ei-rahoitusalaa edustavien luetteloitujen ammatinharjoittajaryhmien velvoitteiden laajuutta henkilöiden pätevyystason ja kokemuksen mukaan. Kaikki suosituksissa luetellut erityisasiantuntemusta edustavat ammatinharjoittajat eivät välttämättä omaa samanlaista lainsäädännöllistä tietopohjaa eivätkä riittävää ammatillista työkokemusta. Esimerkkinä mainittakoon maallikkotilintarkastajat, joiden ammatinharjoittajien joukossa esiintyy suurta hajontaa asiantuntemuksen, koulutuksen, kokemuksen ja ammatillisen luotettavuuden suhteen.

Tämän johdosta on erittäin tärkeää, että ilmoitusvelvollisille elinkeinonharjoittajille asetettu asiakkaisiin kohdistuva tunnistamis- ja huolellisuusvelvollisuus samoin kuin epäilyttävistä liiketoimista ilmoitusvelvollisuus liittyy vain ja ainoastaan heidän normaalien työtehtäviensä hoidon yhteydessä saamiinsa tietoihin eikä heidän selonottovelvollisuuttaan laajenneta tästä. Tälle FATF:in suosituksiin kirjatulle ilmoitusvelvollisten ryhmälle, joka koostuu ei-rahoitusalan liiketoimintoja edustavista ammatinharjoittajista, ei tulisi asettaa aktiivista roolia rahanpesuepäilyjen tunnistamisessa ja paljastamisessa. Se vaarantaisi elinkeinonharjoittajan ja asiakkaan välisen luottamussuhteen ja johtaisi yrityksen kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Rahanpesuun liittyvät asiat jäävät yleensä näissä ei-rahoitusalan ilmoitusvelvollisten liiketoiminnoissa normaalitehtävien ulkopuolelle. Ilmoitusvelvolliselle asetettava huolellisuus- ja selvittämisvelvollisuuden laajuus ja sen suhde asiakassuhteen luottamuksellisuuteen tulisi pyrkiä määrittämään suosituksissa selkeästi, jotta rahanpesuepäilyjä koskevilta aiheettomilta virheilmoituksilta ja sitä kautta myös luottamuksellisten asiakassuhteiden menetyksiltä vältyttäisiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori