2.6.2005 klo 11:03

Lausunto koskien luonnosta hallituksen esitykseksi viestintämarkkinalain muuttamisesta (LVM074:00/2004)

Liikenne- ja viestintäministeriölle

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät esittää kunnioittaen asiasta seuraavaa:

Yleistä

Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti käytäntöön, että viestintälainsäädännön vaikutuksia elinkeinoelämään ja kuluttajiin seurataan säännöllisesti. Voimassa olevassa lainsäädännössä havaitut puutteet saadaan näin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa korjatuiksi ja lainsäädäntö vastaamaan uusimman tekniikan mukanaan tuomaa kehitystä. Viestintälainsäädännön tarkoituksenahan ei saa olla esteiden asettaminen markkinoiden toimivuudelle.

Muutoksenhaku (127 §)

Nykyisen viestintämarkkinalain ongelmana on ollut liian pitkät käsittelyajat. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että ehdotettu menettely johtaa käsittelyaikojen lyhenemiseen ja sitä kautta on omiaan parantamaan asianosaisten oikeusturvaa. Osapuolten oikeusturvanäkökohdat tulee ottaa riittävästi huomioon myös siltä osin kun ko. säännöksessä esitetään Viestintäviraston päätöksille suoraa täytäntöönpanokelpoisuutta.

Velvollisuus korjata virhe (131 §)

Muutosesitykseen on kirjattu, että Viestintävirastolla olisi oikeus päättää viestintäverkon aiheuttamasta häiriöstä syntyvien korjauskustannusten jakamisesta häiriön aiheuttajan ja vahingon kärsijän kesken.

Suomen Yrittäjät pitää tätä ehdotuskohtaa hyvin kyseenalaisena ottaen huomioon yleinen vahingonkorvausoikeudellinen periaate, jonka mukaan vahingon aiheuttaja korvaa aiheuttamansa vahingon. Suomen Yrittäjä katsoo, ettei vahingon kärsijää voida saattaa edes osittaiseen korvausvastuuseen ko. tilanteessa. Säännöskohdan perusteluista ei löydy vastausta siihen, miksi yleisestä vahingonkorvausvelvollisuudesta on katsottu tässä kohtaa tarkoituksenmukaiseksi poiketa.

Kytkykauppa (70 §)

Suomen Yrittäjät ei ota kantaa kytkykauppaa koskevaan sääntelyyn, sillä jäsenkuntamme edustaa sekä viestintäpalveluita käyttäviä että niitä tarjoavia yrityksiä.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa esityksen suhteen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen