16.6.2006 klo 14:06

Lausunto liikkeen- ja ammatinharjoittajien ja elinkeinoyhtymien verovuoden 2006 veroilmoituslomakkeiden luonnoksista

Verohallitus

Yleistä uudistetusta lomakkeesta

Veroilmoituksella annettava informaatio muuttuu uudistetuilla lomakkeilla. Kuten täyttöohjeissakin todetaan, siirrytään kirjanpidollisen tuloksen ilmoittamisesta elinkeinoverolain säännöksiin pohjautuvan tuloverolaskelman ilmoittamiseen. Muutos on erittäin merkittävä siinä suhteessa, että tiedot verotusta varten on esitettävä tuloslaskelmasta poiketen ja poimittava erilliseen ryhmittelyyn. Tämän vuoksi myös veroilmoituksen täyttämiseen vaadittava aika kasvaa. Erityisesti pk-yritykset ovat ulkoistaneet kirjanpitoon ja muuhun taloushallintoon liittyviä toimintoja tilitoimistoille. Veroilmoituksen täyttö on yksi tärkeä osa taloushallintotehtäviä ja silloin veroilmoituksen täyttämiseen käytettävän ajan lisääntyminen nostaa suoraan tämän palvelun kustannuksia.

Siirtyminen aiemmasta kirjanpidollisesta tuloksesta lähtevästä ilmoittamistavasta nyt esitettävän tuloverolaskelman käyttöön aiheuttaa 5- ja 6A-lomakkeiden 1-2 sivuilla esitettyjen tietojen erillisen poimimisen ja esittämisen veroilmoituslomakkeella. Tiedot sisältyvät yrityksen kirjanpidon tuloslaskelmaan ja ovat aiemmin olleet esitettyinä veroilmoituksen liitteessä. Aiemmin tuloslaskelman mukaista kirjanpidon tulosta oikaistiin tarvittavassa määrin esim. edustuskulujen osalta. Valtaosassa pk-yritysten veroilmoituksia oikaisumerkintöjä tarvittiin edustuskulujen lisäksi vain harvoin. Verotusta varten tarvittavat tiedot olivat saatavilla ilmoituksen lisäksi ilmoituksen liitteestä.

Verohallinnon verotettavan tuloksen selvittämiseksi vaatimat tiedot esitetään nyt aiemmasta eroavalla tavalla ryhmiteltynä ja eriteltynä. Jos näillä tiedoilla on erillinen, uuteen verotusmenettelyyn liittyvä tehtävä, olisi ollut tarkoituksenmukaisempaa pysyttäytyä entisessä tuloksesta lähtevässä esittämistavassa ja erikseen pyytää ilmoituksessa tarvittavia tarkennuksia. Uuden esittämistavan kohdalla ei ole nähtävissä suoraan sitä hyötyä, mikä veroilmoitukseen erikseen poimittavilla tiedoilla on verotuksen toimittamiselle verrattuna aiempaan menettelyyn. Tällöin muutoksesta yrityksille aiheutuville kustannuksille ei myöskään voida esittää kestäviä perusteluja.

Yritysten taloushallintokustannusten voidaan arvioida lisääntyvän ainakin seuraavissa tilanteissa:
1. Tilinpäätökseen sisältyvien tietojen erittely ja poiminta sillä tasolla, mitä uudistetut veroilmoituslomakkeet edellyttävät
a. Kustannukset syntyvät ohjelman päivityksestä (ohjelmistotoimittajan perimä kustannus) ja mahdollisesta yrityskohtaisesta sovelluksesta (kirjanpitäjän lisätyö keskimäärin 1-2 h/yritys)
2. Veroilmoituslomakkeen täyttäminen
a. Kustannukset lisääntyvät esim. henkilöyhtiöllä, jonka liikevaihto n. 0,5-5 MEUR ja jolla on työntekijöitä alle 10, nykyisestä 3 tunnista keskimäärin 8 tuntiin. Taloushallintoliiton keskimääräinen tuntiveloitus veroilmoituksen täyttämisen yhteydessä on noin 50 EUR. Lisäkustannus tällaisella Suomessa hyvin tyypillisellä mikroyrityksellä (93 prosenttia Suomen yrityksistä) olisi siten 250 EUR.

Esitämme, että yksityisen elinkeinonharjoittajan ja elinkeinoyhtymän veroilmoituslomakkeissa verotettava tulo esitetään aiemmin sovellettuun tapaan. Laskelman pohjaksi otetaan tällöin kirjanpidollinen tulos, johon tehdään verotuksen toimittamiseksi tarpeelliset oikaisut (lisäykset tai vähennykset). Vuosittain voidaan pyytää verovelvollisia esittämään erittelyjä tarvittavalta osin.

Varallisuuslaskelma

Täyttöohjeessa ja lomakkeella käytetään arvostamislain mukaista termiä vertailuarvo. Täyttöohjeessa olisi suositeltavaa todeta, mihin tämä arvo perustuu. Vaikka kyse onkin selkeästä varallisuusverolain verotusarvon sijaan tulleesta uudesta terminologiasta, erityisesti muutosvaiheessa tarvitaan hieman laajemmin tietoa termin sisällöstä ja siitä, mistä tuon vertailuarvon saa selvitettyä. Lomakkeelle tulisi selkeästi varata tila sekä tuloverotuksessa poistamattomalle arvolle ja vertailuarvolle tai maininta jommankumman arvon käyttämisestä (esim. lomake 6A:lta tämä ei nyt ilmene).

Käyttöomaisuusarvopapereiden kohdalla tulisi täyttöohjeessa mainita minkä vuoden/tilikauden päättymishetken vertailuarvoa on käytettävä tilikauden päättyessä 1.1.-30.9.2006 tai 1.10.2006-30.9.2007 välisenä aikana (vrt. arvostamislain 33 §).

Jo voimassa olevan arvostamislain 33 § 6 momentin mukaan käyttöomaisuuteen kuuluvat arvopaperit arvostetaan tietyn ajankohdan yhteenlaskettuun vertailuarvoon, jos se on arvopapereiden yhteenlaskettua poistamatonta hankintamenoa suurempi. Tätä arvojen vertailua ei kuitenkaan sanotun lainkohdan mukaan tehdä käyttöomaisuuteen kuuluvien asunto- ja keskinäisten kiinteistöyhtiöiden osakkeiden osalta. Hallituksen taholta on ilmoitettu, että arvojen vertailu tullaan palauttamaan varallisuusverolain voimassa ollessa vallinnutta tilannetta vastaavaksi sellaisessa aikataulussa, ettei tästä arvostamislain säännöksestä aiheudu verotuksen kiristymistä yritysten omistajien kohdalla. Tiedossamme ei ole muutoksen valmisteluaikataulu, mutta tämä yksityiskohta tulee ottaa huomioon ennen lopullisten lomakkeiden vahvistamista. Luonnoksen mukaisissa lomakkeissa ja täyttöohjeissa ei tehdä edellä kerrottua erottelua asunto- ja keskinäisten kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden ja muiden käyttöomaisuusosakkeiden kesken.

Elinkeinotoimintaan liittyvänä velkana ei pidetä negatiivisen oman pääoman jäännöstä. Tämä olisi sisällytettävä täyttöohjeeseen.

Muita huomioita

Elinkeinoyhtymän täyttöoppaan terminologiassa tulisi käyttää johdonmukaisesti termejä osakas/yhtiömies.

Elinkeinoyhtymän täyttöoppaassa puhutaan sivulla 2 tuloslaskelmasta, vaikka tarkoitettaneen tuloverolaskelmaa.

Täyttöoppaassa olisi suositeltavaa mainita arvonlisäveron alarajapalautuksen veronalaisuudesta.

Tavaroiden yksityiskäytön osalta (esim. elinkeinoyhtymän täyttöopas s. 2) tulee mainita, että yksityistalouteen otettujen tavaroiden arvo on joko niiden alkuperäisen hankintameno tai tätä alhaisempi todennäköinen luovutushinta (jälkimmäinen puuttuu täyttöohjeesta).

Täyttöohjeeseen olisi suositeltavaa sisällyttää säännökset siitä, miten verotus toimitetaan kiinteistön, osakkeiden yms. omaisuuden yksityistalouteen siirron yhteydessä (selostetaan ainoastaan yksityiskäyttöön liittyvät seikat).

Oman pääoman erittelyssä tulisi ehdottomasti olla erillinen kohta äänettömien yhtiömiesten panosten lisäyksille. Nyt lähdetään siitä, että lisäykset esitetään vastuunalaisten yhtiömiesten kohdalla heidän vastaavien suoritusten osana. Tätä ei voi pitää selkeänä esitystapana ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä myöhemmin esim. verotarkastusten yhteydessä.

Lomake 7A linkittyy asiallisesti osakeyhtiöiden veroilmoituslomakkeen kanssa, mutta siinä on eroavaisuuksia 6A-lomakkeen kanssa. Epäselvyyksien välttämiseksi lomakkeen sisältöä tulisi tarkentaa siten, ettei linkitysongelmia esiinny.

Liikkeen- ja ammatinharjoittajan täyttöoppaassa saatuja osinkoja ja osuuspääoman korkoja koskevassa kohdassa olisi suositeltavaa mainita, että esimerkeissä on kyseessä listatun yhtiön jakama osinko. Selkeyden vuoksi voisi samoin todeta, että listaamattomien yhtiöiden jakamien osinkojen osalta lisätietoja löytyy mainitusta verohallituksen ohjeesta.

Elinkeinoyhtymän täyttöoppaan kohdassa ”7. Nettovarallisuus” olisi selkeyden vuoksi todettava TVL 41 § 3 momentin sanamuodon mukaan vähennettäväksi yhtymäosuuden hankintaan käytetty korollinen velka. Luonnoksessa oleva sanamuoto jättää epäselväksi, mikä on vähennyksen kohde.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus