23.12.2022 klo 12:08

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Valtiovarainministeriö

Valtiovarainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikkoasiassa.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Kannatamme hallituksen esitysluonnoksessa ehdotettuja muutoksia.

Mahdollisuus säilyttää laskuja Euroopan unionin ulkopuolella olisi myönteinen muutos, kun verovelvollinen saisi jatkossa pääsääntöisesti päättää itselleen parhaan laskujen säilytyspaikan. Pidämme ehdotusta erityisen kannatettavana ottaen huomioon, että ehdotus ei perustu arvonlisäverodirektiivissä asetettuun velvoitteeseen. Tavoitteet sääntelyn yhdenmukaistamisesta kirjanpitolainsäädännön kanssa ja verovelvollisten hallinnollisen taakan keventämisestä ovat kannatettavia.

Myös verovelvollisuusryhmiä koskeva muutosehdotus on perusteltu. Verovelvollisuusryhmäsääntelyn selkiyttäminen vakuutusalan ja sijoituspalvelualan yritysten osalta teknisluontoisella päivityksellä vanhentuneeseen viittaussäännökseen on siten kannatettavaa.

Verovelvollisten kannalta myönteinen on lisäksi ehdotus, joka sallisi nykytilasta poiketen arvonlisäveron erityisjärjestelmien veroilmoituksessa olevan virheen korjaamisen myöhässä annettavassa aiemman verokauden veroilmoituksessa. Muutosta perustelee se, että EU:ssa sovelletaan laajasti tulkintaa, jonka mukaan veroilmoituksessa oleva virhe voidaan korjata myös myöhässä annettavassa aiemman verokauden ilmoituksessa.

Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n 1 momentin eri kohtien tarkentaminen siltä osin kuin kohdissa viitataan säännöksiin, joissa asetetuista velvollisuuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksilla tai Verohallinnon päätöksillä, on välttämätöntä perustuslakivaliokunnan esittämien huomioiden johdosta.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen