20.9.2022 klo 16:48
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

Esityksessä ehdotetaan arvonlisäverolakia muutettavaksi väliaikaisesti. Sähköön sovellettava arvonlisäverokanta alennettaisiin 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Lisäksi kotimaan henkilökuljetukset vapautettaisiin verosta. Vapautukseen liittyisi oikeus vähentää hankintoihin sisältyvä vero.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2022 ja olemaan voimassa 30.4.2023 saakka. Henkilökuljetuksia koskeva muutos tulisi kuitenkin voimaan vasta vuoden 2023 alusta.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Sähkö

Hallituksen esitysluonnos on osa toimia, joilla pääministeri Sanna Marinin hallitus pyrkii lieventämään sähkön hinnan nousun sekä inflaation vaikutuksia kotitalouksille. Esityksen tavoitteena on alentaa sähkön kuluttajahintaa määräaikaisesti vuoden kylmimpänä kautena, jolloin sähköenergian kulutus on lämmitystarpeen takia korkeimmillaan.

Suomen Yrittäjät kannattaa toimia, joilla pyritään lieventämään sähkön hinnan nousun vaikutuksia ja parantamaan ostovoimaa. Sähkön hinnan nousu on aiheuttanut yrittäjille taloudellisia vaikeuksia, koronaepidemian vuoksi jo monille valmiiksi haastavassa tilanteessa. Sähkön hinnan nousun pysäyttäminen ja laskuun kääntäminen on siten erittäin tärkeä tavoite. Pidämme myönteisenä, että hallitus on ryhtynyt toimenpiteisiin sähkön hinnan ja inflaation vaikutusten lieventämiseksi, ja arvonlisäverokannan alentaminen on lainsäädäntöteknisesti sinänsä nopeasti toteutettavissa.

Kuten hallituksen esitysluonnoksessa on todettu, arvonlisäveron alennettuja kantoja ei yleisesti pidetä tehokkaina keinoina tiettyjen yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi, sillä niiden vaikutus kuluttajahintoihin on usein epävarmaa ja ne aiheuttavat lisääntyneitä hallinnollisia kustannuksia yrityksille ja viranomaisille. Esitysluonnoksessa todetaan, että sähköenergian osalta arvonlisäverokannan alentamisen odotetaan kuitenkin tässä tilanteessa siirtyvän lähes täysimääräisenä hintoihin. Erityisesti voimassa olevien sopimusten osalta verokannan alentamisen odotetaan siirtyvän hintoihin, mutta lain voimassaolon aikana solmittavien uusien sopimusten osalta verokannan alentamisen siirtymisen hintoihin todetaan olevan epävarmaa.

Suomen Yrittäjät katsoo, että sähkön verokannan alentaminen voi osoittautua tehottomaksi toimenpiteeksi alentaa sähkön hintaa erityisesti sitä eniten tarvitseville. Mikäli kysynnän kasvun seurauksena hinta nousee, voi arvonlisäverollinen hinta nousta nykyistäkin korkeammalle verokannan alentamisesta huolimatta. Hallituksen esitysluonnoksessa arvioidaan, että koska sähköenergian arvonlisäveron alennuksesta aiheutuva sähkön kokonaiskysynnän nousu olisi korkeintaan hyvin pieni, alennuksen sähkön tukkuhintaa nostava vaikutus olisi todennäköisesti hyvin vähäinen ja siten sähkön arvonlisäveron aleneminen välittyisi suhteellisen hyvin myös kotitalouksien sähkön hintaan. Luonnoksessa todetaan, että toisaalta kotitalouksien sähkön kysynnän pienikin lisääntyminen voisi johtaa sähkön tukkuhinnan merkittäväänkin nousuun niissä tilanteissa, joissa sähkön tuontikapasiteetti Etelä-Ruotsista Suomeen olisi täyskäytössä ja sähkömarkkinoiden tasapaino olisi samanaikaisesti pisteessä, jossa kotimainen tarjonta ja muu sähkön kysyntä on hyvin joustamatonta.

Sähkön tulevaan hintakehitykseen liittyy merkittäviä epävarmuuksia. On uskottavaa, että tulevina talvikuukausina sähkön keskihinta nousee merkittävästi, mutta sähköpörssin hintaennusteen mukaan keväällä 2023 hinnat olisivat laskemaan päin. Vaikka hintojen laskemiseen verokannan alentamisen seurauksena liittyy epävarmuutta, pidämme hallituksen esitysluonnosta vallitsevissa olosuhteissa kannatettavana.

Pidämme uskottavana, että sähkön arvonlisäverokannan alentaminen alentaisi kuluttajien sähkölaskua. Kuluttajien ohella myös yritykset ovat ongelmissa sähkön korkean hinnan vuoksi. Veromuutoksen mahdolliset vaikutukset hyödyttäisivät kuitenkin pääosin kotitalouksia, sillä arvonlisävero on arvonlisäverovähennykseen oikeuttavaa toimintaa harjoittavissa yrityksissä läpikulkuerä, ja mikäli veroton hinta ei alene, toimenpide ei tältä osin helpota yritysten asemaa. Vastaavaa huomiota ei luonnokseen sisälly, sillä yrityksen osalta esitysluonnoksen vaikutusarviossa todetaan vain, että sähköenergian vähittäiskauppiaille saattaa syntyä kustannuksia hintatietojen päivittämisestä sekä jatkuvien sopimusten sopimushintojen muutosten tiedottamisesta asiakkaille ja että esitys voi siten lisätä yritysten hallinnollisia kustannuksia.

Tavoitetta sähkön hinnan alentamisesta voitaisiin edistää myös tuilla, joilla ei olisi sähkön kysyntää lisäävää ja täten hintaa nostavaa vaikutusta. Sähkön hintojen alentamisen kannalta on kriittistä, että sähkön kysyntä joustaa mahdollisimman paljon alaspäin hintojen noustessa. Pidämme tärkeänä, että sähkön tukkumarkkinoilla syntyvien ongelmien helpottamiseksi sähkön tukkumarkkinoille asetetaan suunnitelman mukaisesti Euroopan unionin laajuinen väliaikainen hintakatto. Suomi on osa yhteiseurooppalaisia sähkömarkkinoita, ja myös Euroopan unionin tason toimia tarvitaan. Kannatamme myös arvonlisäverokannan alentamisen vastinparina windfall-veron määräaikaista käyttöönottoa.

Pidämme lisäksi erittäin tärkeänä, että sähkön hinnan alentamista tavoittelevien veromuutosten lisäksi ja niistä huolimatta kotitaloudet ja yritykset pyrkivät käytettävissä olevin keinoin vähentämään sähkön kulutusta.

Henkilökuljetukset

Henkilökuljetusten määräaikainen arvonlisäverovapautus on osa hallituksen toimia, joiden tavoitteena on parantaa inflaation takia heikentynyttä kotitalouksien ostovoimaa ja alentaa henkilökuljetusten kuluttajahintaa.

Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotusta henkilökuljetusten määräaikaisesta arvonlisäverovapautuksesta. Jäsenistömme parissa ehdotukseen suhtaudutaan kuitenkin osin ristiriitaisesti, sillä osa yrittäjistä kokee mahdollisen veromuutoksen aiheuttaman vaivan ja muutoskustannusten ylittävän määräaikaisesta verovapautuksesta koituvan hyödyn lakimuutoksen ehdotetun voimassaoloajan lyhyyden vuoksi. Esimerkiksi taksien tulee hintatietojen esilläpitoa koskevan velvoitteen vuoksi laittaa taksiautoihin uudet hintoja osoittavat tarrat tai muut ilmoitukset hintojen mahdollisesti muuttuessa.

Jos veromuutos siirtyy hintoihin, ehdotus kuitenkin nähdäksemme helpottaisi yrittäjiä ja työntekijöitä muun muassa työmatkoista aiheutuvista menoista suoriutumisessa.

Ympäristötavoitteiden näkökulmasta ehdotus on ongelmallinen, mikäli kotimaan lentojen kulutus lisääntyisi. Neutraalisuussyyt toisaalta puoltavat kaikkien henkilökuljetusten yhdenmukaista arvonlisäverokohtelua.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen
johtaja, pääekonomisti

Laura Kurki
veroasiantuntija