12.1.2022 klo 15:00

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi arvonlisäverolain ja valmisteverotuslain muuttamisesta verottomien tavaroiden myymälöistä myytävien tuotteiden osalta

Valtiovarainministeriö

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotetaan muutettavaksi arvonlisäverolakia ja valmisteverotuslakia siten, että lentokentällä sijaitsevasta verottomien tavaroiden myymälästä olisi mahdollista myydä verollisesti matkustajan henkilökohtaisissa matkatavaroissa mukaan otettavia tavaroita Suomen sisällä matkustaville tai Suomeen saapuville matkustajille. Nykyisin verollinen myynti verottomien tavaroiden myymälästä on arvonlisäverolain mukaan ja valmisteverotuslain soveltamiskäytännön perusteella sallittua toisiin EU-jäsenvaltioihin matkustaville.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Kannatamme hallituksen esitysluonnoksen tavoitteita ehdotuksineen. Lentokenttämyyntien mahdollistaminen kotimaan matkustajille ja palaaville matkustajille olisi myönteinen muutos, joka helpottaisi Suomessa matkustavien ja Suomeen saapuvien matkustajien ostosten tekoa mahdollistamalla heille vastaavat ostostentekomahdollisuudet kuin muilla EU:n sisällä matkustavilla henkilöillä.

Esityksen tavoitteena on osaltaan tukea covid-19 pandemian koettelemaa matkailualaa, ja sääntelyn voimaantulon kannalta olisikin erittäin tärkeää, että muutokset tulisivat voimaan mahdollisimman pian. Hallituksen esityksen arvioitu esittelyviikko on viisi, ja jos muutokset tulisivat voimaan esimerkiksi vasta 1.3.2022, Etelä-Suomen hiihtolomasesonki jäisi lentokenttämyymälöiltä tältä osin hyödyntämättä.

Ottaen huomioon esityksen luonne myös koronatukitoimena ja se, että lentokenttämyymälät ovat joutuneet pandemian vuoksi irtisanomaan henkilöstöään erittäin merkittävässä määrin, pitäisimme perusteltuna, että hallituksen esityksen antamista varhennettaisiin lainvalmistelun resurssien niin salliessa siten, että muutokset olisi mahdollista säätää voimaan 1.2.2022.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen