22.9.2023 klo 13:39

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

VN/23806/2023

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta liitteen muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Esityksen tavoitteena on toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaus, jonka mukaan ajoneuvoveron perusveroa kevennetään 50 miljoonalla eurolla.

Liikkumisen verotuksen keventäminen vahvistaisi osaltaan kotitalouksien ostovoimaa hallitusohjelman tavoitteen mukaisesti, mitä voidaan pitää sinänsä kannatettavana tavoitteena vallitsevan inflaation olosuhteissa. Keski- ja suuripäästöisten autojen verorasituksen keventäminen yhdessä valmisteltavana olevan polttoaineiden verotusta koskevan esityksen kanssa alentaa autoilun käyttökustannuksia, mikä hyödyttäisi kotitalouksien ohella myös yrityksiä. Veronalennus koskisi esitysluonnoksen mukaan valtaosaa vanhasta pakettiautokannasta, ja voitaneen arvioida, että merkittävä osa pakettiautokannasta on juuri yritysten käytössä.

Esitysluonnoksen mukaan ajoneuvoveron kevennyksen kohdentamisella erityisesti vanhoihin autoihin arvioidaan olevan korkeintaan vähäinen liikenteen hiilidioksidipäästöjä lisäävä vaikutus. Nähdäksemme päästöohjauksen näkökulmasta esitys ei kuitenkaan ole ongelmaton. Luonnokseen sisältyvän arvion mukaan keskimääräinen kotitalouskohtainen veronkevennyksen määrä vaihtelee noin 11 ja 23 euron välillä tulokymmenysten välillä. Arvioituun ajoneuvoveron perusveron tuottoa pienentävään vaikutukseen nähden keskimääräistä kotitalouskohtaista hyötyä voidaan luonnehtia varsin vaatimattomaksi.

Suomen Yrittäjät

Juhana Brotherus