22.11.2023 klo 14:01

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alkoholilain 17 ja 26 §:n muutoksesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

VN/23782/2023

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alkoholilain 17 ja 26 §:n muutoksesta (VN/23782/2023). Esityksen tavoitteena on toteuttaa pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti uudistaa alkoholipolitiikkaa eurooppalaiseen suuntaan ja jatkaa vuonna 2018 tehtyä alkoholilain kokonaisuudistusta. Hallituksen tavoitteena on reilun ja avoimen kilpailun edistäminen.

Esityksessä ehdotetaan alkoholijuomien vähittäismyyntiä koskevia säännöksiä muutettavaksi siten, että luvanvaraiseen vähittäismyyntiin sallittaisiin enintään 5,5 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien alkoholijuomien lisäksi myös enintään 8,0 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävät käymisteitse valmistetut alkoholijuomat.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa.

Suomen Yrittäjät pitää hallituksen tavoitteita reilun ja avoimen kilpailun edistämisestä tärkeänä, sillä alkoholijuomien saatavuuden sääntely rajoittaa markkinoiden toimivuutta ja kilpailua. Tuemme esityksen mukaista lakimuutosta, jonka jälkeen alkoholiyhtiön vähittäismyynnin yksinoikeus olisi nykyistä rajatumpi.

Ehdotuksesta poiketen katsomme kuitenkin myös, että myös muiden kuin käymisteitse valmistettujen 8,0 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien alkoholijuomien luvanvarainen vähittäismyynti tulisi sallia. Pidämme myös tärkeänä selvittää muutosta, joka mahdollistaisi alkoholin luvanvaraisen vähittäismyynnin enintään 15,0 prosentin vahvuisille viineille.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula