20.10.2021 klo 10:08
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 a ja 18 b §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jossa ehdotetaan muutoksia korkovähennysrajoitussäännökseen. Esityksessä ehdotetaan muutoksia tasevertailuun perustuvaan poikkeukseen ja infrastruktuurihankkeita koskevaan poikkeukseen. Lisäksi ehdotetaan säännöksiä koskien tulolähdejaon poistamisen johdosta käyttämättä jääneitä muun toiminnan tulolähteen vähentämättä jääneitä nettokorkomenoja.

Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstä ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Kannatamme esitystä siltä osin, kuin se mahdollistaa ennen tulolähdejaon poistamista tuloverolain nojalla verotetun muun toiminnan tulolähteessä vähentämättä jääneiden nettokorkomenojen vähentämisen elinkeinotoiminnan tulolähteessä samalla tavalla kuin se olisi ollut mahdollista ennen tulolähdejaon poistamista.

Tasevertailuun perustuva poikkeus

Esityksen tavoitetta rajoittaa mahdollisuuksia siirtää tuloa Suomen verotusvallan ulkopuolelle hyödyntämällä korkorajoitussääntelyn tasevertailuun perustuvaa poikkeusta pääomasijoitus- ja muissa vastaavissa rakenteissa voidaan lähtökohtaisesti pitää kannatettavana. Tavoitteen saavuttamiseksi esitysluonnoksessa ehdotetaan lisättäväksi EVL 18 b §:n 5 momenttiin säännös siitä, että tasevertailun pohjana olevaan konsernitaseeseen sisältyviä velkoja pidettäisiin tietyissä tilanteissa omaan pääomaan kuuluvina erinä.

Velkaa pidettäisiin omana pääomana silloin, kun se on saatu osapuolelta, joka omistaa välittömästi tai välillisesti vähintään 10 prosenttia verovelvollisesta tai siihen etuyhteydessä olevasta tahosta. Kiinnitämme huomiota ehdotettuun rajaan 10 prosentin omistuksesta, sillä näkemyksemme mukaan ehdotetulla säännöksellä voi olla vaikutusta myös puhtaasti kotimaisiin yhtiöihin ja omistusrakenteisiin. Ehdotettu sääntely ei tällöin vastaisi sääntelylle asetettuja tavoitteita.

On tavanomaista, että esimerkiksi suomalaiset eläkeyhtiöt voivat omistaa pörssiyhtiöiden osakkeita samalla, kun ne omistavat kyseisten yhtiöiden yrityslainoja. Näkemyksemme mukaan merkittävän omistuksen rajan määrittäminen tulisi toteuttaa siten, ettei sääntelyn piirin tulisi tahattomasti kotimaisia tilanteita. Suomen Yrittäjät esittää, että jatkovalmistelussa tarvetta korottaa omistusosuudelle asetettavaa rajaa ehdotetusta arvioitaisiin tarkoin.

Infrastruktuuripoikkeus

Pitkän aikavälin julkisten infrastruktuurihankkeiden osalta esityksen tavoitteena on, että korkorajoitussäännöksen soveltumisesta mahdollisesti aiheutuva verorasitus ei kohdistuisi yhteiskunnallisesti tärkeiden verovaroin rahoitettujen infrastruktuurihankkeiden toteuttamiseen. Tavoitteen saavuttamiseksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi infrastruktuuripoikkeusta koskevat säännökset, joiden edellytysten täyttyessä julkisyhteisön omistamaan infrastruktuuriyhtiöön ei sovellettaisi lainkaan EVL 18 a §:ssä säädettyjä rajoituksia korkojen vähentämiselle.

Ehdotettu infrastruktuuripoikkeus koskisi vain täysin julkisyhteisöjen omistamia yhtiöitä. Olennaisia ja yhteiskunnalle tärkeitä infrastruktuurihankkeita toteutetaan nykyisin myös yksityisin varoin ja kokonaishoitopalveluhankkeina1. Pidämme tärkeänä, että yksityisin varoin toteutettuja infrastruktuurihankkeita ei aseteta eriarvoiseen asemaan täysin julkisomisteisten yhtiöiden toteuttamiin infrastruktuurihankkeisiin nähden. Suomen Yrittäjät katsoo, että yhdenvertaisuusnäkökulmasta tarkasteltuna olisi perusteita ottaa myös yksityisin varoin toteutetun infrastruktuurihankkeet infrastruktuuripoikkeussäännöksen piiriin, ja että tältä osin asian selvittämistä sekä keskusteluja komission kanssa tulee jatkaa.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen
pääekonomisti

Jukka-Pekka Hellman
veroasiantuntija

————–

1) Esimerkki tästä ovat Mankala-yhtiöiden toteuttamat ydinvoiman rakentamista ja käyttämistä koskevat voimalaitoshankkeet.