12.9.2022 klo 12:09

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi tuloverolain 10 §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi tuloverolain 10 §:ää siten, että Suomesta saatuna tulona pidetään myös kiinteän omaisuuden välillisestä luovutuksesta saatua tuloa. Ehdotus liittyy pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti asetetun eräiden osinkojen lähdeverotusta ja kiinteistösijoituksista saatujen voittojen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän rapotin suosituksiin sekä on osa hallituksen budjettineuvotteluissa sopimaa veropohjan tiivistämispakettia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa.

Kiinteästä omaisuudesta saatu tulo on aina vahvasti taloudellisesti sidoksissa sijaintivaltioonsa, ja kansainvälisessä vero-oikeudessa lähtökohtana on kiinteistön sijaintivaltion verotusoikeus kiinteistön luovutuksesta saatuun tuloon. OECD:n malliverosopimuksessa, jolle myös suurelta osin Suomen solmimat verosopimukset pitkälti pohjautuvat, lähtökohtana on, että verotusoikeus kiinteistön luovutuksesta saatuun tuloon kuuluu kiinteistön sijaintivaltiolle.

Esityksen mukaan Suomi ei kuitenkaan kiinteistön sijaintivaltiona voi aina käyttää verosopimuksessa allokoitua verotusoikeutta, ja työryhmän raportin mukaan erityisesti välillisissä kiinteistösijoitusrakenteissa voi syntyä tilanteita, joissa Suomi ei voi kansallisen sääntelyn nojalla verottaa ulkomaiselle sijoittajalle luovutuksesta syntyvää voittoa, vaikka verosopimus lähtökohtaisesti sallisi verotuksen. Esityksen tavoitteena on Suomen veropohjan tiivistäminen mahdollistamalla Suomen tekemissä uusimmissa verosopimuksissa Suomelle allokoidun verotusoikeuden käyttäminen kiinteistöjen välillisissä luovutuksissa. Esityksen tavoitetta voidaan lähtökohtaisesti pitää kannatettavana, ja esitettyä muutosta kansainvälisen vero-oikeuden periaatteiden tukemana lähtökohtaisesti perusteltuna.

Työryhmän raportin suosituksissa todetaan TVL 10 §:n muuttamisen osalta näin: ”Arvopaperipörssissä listatut yhtiöt voisi olla aiheellista rajata soveltamisalueen ulkopuolelle. Muiden oikeudellisten rakenteiden kohdalla voisi myös olla perusteltua tarkastella jonkinlaista rajausta siten, että laajaomisteiset tilanteet jäisivät soveltamisalan ulkopuolelle.” Samasanainen kirjaus sisältyy myös lausuttavana olevan esitysluonnoksen tavoitteisiin. Sen sijaan esitysluonnoksessa kuitenkin ehdotetaan vain tunnustetussa arvopaperipörssissä kaupankäynnin kohteena olevien osakkeiden rajaamista uuden TVL 10 §:n soveltamisalan ulkopuolelle.

Suomen Yrittäjät esittää laajaomisteisten tilanteiden rajaamista esitysluonnoksessa esitettyä laajemmin TVL 10 §:n soveltamisalan ulkopuolelle. Näkemyksemme mukaan rajaus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi Iso-Britannian tapaan säätämällä välillisen omistuksen tilanteissa omistusosuudelle kynnysarvo, jonka alittavat välillisen omistuksen tilanteet jäisivät säännöksen soveltamisalan ulkopuolelle. Katsomme, että omistusosuutta koskevan rajauksen säätäminen voisi ainakin jossain määrin myös vähentää hallinnollisia ja verovalvonnallisia ongelmia, joita esitykseen liittyy erityisesti rajoitetusti verovelvollisten, ulkomaisten yhtiöiden ja rahastojen osakkeen- tai osuudenomistajien osalta.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen n