1.11.2023 klo 15:34

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ns. ASA-lain muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

VN/21234/2023

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla muutettaisiin lakia syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien luettelosta ja rekisteristä (ns. ASA-laki). Esityksessä ehdotetaan lain muuttamista siten, että sen soveltamisala laajenisi kattamaan lisääntymiselle vaaralliset tekijät. Esityksen mukaan työnantajan olisi pidettävä luetteloa syöpävaarallisten aineiden lisäksi myös lisääntymiselle vaarallisista tekijöistä ja niille altistuvista työntekijöistä. Työnantajan tulisi säilyttää tiedot viisi vuotta viimeisen tiedon merkitsemisestä. Esityksellä pantaisiin täytäntöön EU:n ns. syöpädirektiivin päivitys.

Esityksen taustalla vaikuttavan syöpädirektiivin tarkoituksena on työntekijöiden suojelu terveydelle vaarallisilta altisteilta. Suomen Yrittäjät pitää esitysluonnosta tarpeellisena syöpädirektiivin täytäntöönpanemiseksi. Myös lisääntymisterveyden edistäminen on yleisesti tärkeää. Hallituksen esitysluonnoksessa on arvioitu, että velvollisuus lisääntymiselle vaarallisten tekijöiden ja niille altistuvien työntekijöiden luettelointiin koskisi noin tuhatta yritystä. Suomen Yrittäjät pitää myönteisenä, että esityksessä ehdotetaan tietojen säilytysajaksi direktiivin vähimmäistason mukaista viittä vuotta. Esitysluonnoksen mukaan lisääntymiselle vaarallisille tekijöille altistumisia ei ilmoitettaisi lisäksi ns. ASA-rekisteriin, mikä osaltaan hillitsee työnantajalle aiheutuvaa hallinnollista taakkaa. Suomen Yrittäjät yhtyy myös esitysluonnoksessa todettuun huomioon siitä, ettei lisääntymiselle vaarallisia tekijöitä koskevien altistumistietojen kohdalla ole perusteltua säätää yhtä pitkästä säilytysajasta kuin syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista altistumistiedoista on säädetty.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula