17.1.2023 klo 13:36

kirjaamo.stm@gov.fi

VN/485/2022

1. Lausuntopyyntö

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan hyvinvointialueilla, joiden alueilla sijaitsevat Turun, Oulun ja Tampereen yliopistot sekä Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunta, sekä HUS-yhtymällä on oltava yliopistollinen sairaala. Järjestämislakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset, joilla täsmennettäisiin ja vahvistettaisiin yliopistollisen sairaalan nykyisiä tehtäviä ja vastuuta erikoissairaanhoidon palveluissa sekä koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvissä tehtävissä. Esityksen tavoitteena on vahvistaa yliopistollisten sairaaloiden toimintaedellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon uusissa rakenteissa.

Yliopistolliset sairaalat ja yliopistot ovat katsoneet, että toimiva yliopistollinen sairaala edellyttää vahvempaa lainsäädännön tukea ja että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevassa lainsäädännössä tulee säätää yliopistollisten sairaaloiden asemasta ja tehtävistä sekä yliopistojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä kaikkia yliopistollisia sairaaloita koskien yhdenmukaisesti.

Suomen Yrittäjät esittää, että lain 32 a 1 momenttia täydennetään klausuulilla, joka selkiyttää julkisen sektorin mahdollisuutta hankkia perusteluissa tarkoitettujen palveluita yksityiseltä sektorilta.

1.1. Suomen Yrittäjien lausunto

Yksityisellä sektorilla ei ole Hallituksen esitysluonnoksessa tunnistettu olevan roolia erikoissairaanhoidon palveluiden tuottajana (s. 25).

Lakiesityksen perustelujen mukaan 34a 1 momentti kuitenkin mahdollistaa yksityisen sektorin roolin palveluiden tuottajana järjestämislain 12 §:ssä säädetyissä rajoissa.

Perustelujen mukaan pykälän 1 momentissa säädetyt yliopistollisen sairaalan pääasialliset tehtävät muodostavat kiinteän kokonaisuuden. Mikäli hyvinvointialue tai HUS-yhtymä hankkisi erikoissairaanhoidon palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta, voisi se sopia myös hankitun palvelun yhteydessä toteutettavista, pykälän 1 momentin mukaisista koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnoista siltä osin, kuin palveluja olisi mahdollista hankkia yksityiseltä palveluntuottajalta järjestämislain ja hyvinvointialueesta annetun lain mukaisesti.

Varsinaisessa lakitekstissä asiaa ei kuitenkaan ole mainittu.

Suomen Yrittäjät esittää, että 34 a 1 §:n lisätään lause, joka selkiyttää julkisen sektorin mahdollisuutta hankkia perusteluissa tarkoitettujen palveluita yksityiseltä sektorilta.

Suomen Yrittäjät

Harri Jaskari