22.8.2023 klo 11:39

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi väylämaksun puolituksen jatkamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö

Asia: VN/20587/2023

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto koskien asiaa VN/20587/2023 Luonnos hallituksen esitykseksi väylämaksun puolituksen jatkamisesta. Esityksellä jatkettaisiin väylämaksun puolitusta väliaikaisen lain voimassaolosäännöksen muutoksella vuosille 2024–2027. Samaan aikaan käynnistetään väylämaksun pysyvän puolituksen toteuttava säädöshanke. Väylämaksun väliaikainen puolitus on ollut voimassa vuodesta 2015. Väylämaksun puolituksen jatkamisella kauppamerenkulun varustamoille ja niiden kuljetusasiakkaille syntyvä vuosittainen taloudellinen hyöty on arviolta noin 36 miljoonan euroa vuonna 2024 ja sen jälkeen verrattuna siihen, että palattaisiin vuosina 2012–2014 voimassa olleeseen hinnastoon.

Maantieteellisen sijainnin takia ylivoimaisesti suurin osa Suomen ulkomaankaupasta kuljetetaan meriteitse, ja meriliikenne on oleellinen osa Suomen huoltovarmuutta. Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa merikuljetusten toimintavarmuuden ja kilpailukyvyn varmistaminen on erityisen tärkeää. Lisäksi on hyvä huomioida, että meriliikenteen kustannukset nousevat, kun sen päästöt sisällytetään nykyiseen päästökauppaan asteittain 2024–2026.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että meriliikenteen kustannukset ovat mahdollisimman johdonmukaisia ja ennustettavia. Väylämaksun suuruuden vaihtelu tai väliaikaisen puolituksen jatkaminen säännöllisin väliajoin ei siten ole tarkoituksenmukaista. Väylämaksuhinnaston säätäminen pysyvästi samalle tasolle on siten hyvä ja kannatettava tavoite. Myös väylämaksun kantaminen vuosina 2015–2023 käytössä olleen hinnaston mukaisesti alennettuna vielä vuosina 2024–2027 on järkevää meriliikenteen kustannusten ennakoitavuuden ja johdonmukaisuuden kannalta.

Yrityksille suunnattuja tukia tulee kuitenkin aina tarkastella kriittisesti niiden hyötyihin nähden, varsinkin huomioiden tarpeen julkisen talouden tasapainottamiselle. Erityisesti kilpailua vääristäviä ja kansantaloudellisesti tehottomia tukia on karsittava mahdollisuuksien mukaan.

Suomen Yrittäjät

Roope Ohlsbom