9.10.2006 klo 14:23
Lausunto

Lausunto luonnoksesta Verohallituksen ohjeeksi Euroopan talousalueelta saadusta osingosta suoritetun veron palauttamisesta

Verohallitus

Lausunto

Valmisteilla oleva Verohallituksen ohje on keskeinen työkalu siinä mahdollisesti varsin mittavassa veron palauttamisoperaatiossa, jonka EY-tuomioistuimen päätös ja sen seurauksena säädetty Euroopan talousalueelta saadusta osingosta suoritetun veron palauttamisesta eräissä tapauksissa annettu laki (EtaOsinkoL) ovat käynnistämässä. Menettely on pääosin viranomaisaloitteinen ja veroviranomaiset hankkivat viran puolesta eri valtioista tiedot tarpeellisessa laajuudessa osinkoa suomalaiselle osakkaalle jakaneen yhtiön yhteisöveroista. Tätä menettelyä on pidettävä erittäin hyvänä verovelvollisten kannalta. Näin varmistetaan tietojen mahdollisimman suuri yhdenmukaisuus. On kuitenkin todettava, että vaikka tarkoituksena on ollut luoda mahdollisimman yksinkertainen menettely veron palauttamiselle, ei yksittäisillä verovelvollisilla tule olemaan käytännössä mahdollisuuksia tarkistaa omaa verotustaan tämän veron palautusmenettelyn osalta. Verovelvollinen joutuu täysin luottamaan veroviranomaisten tekemiin laskelmiin ja selvityksiin yhtiöiden asuinvaltioihinsa suorittamista. Ohje on lukuisine esimerkkeineen informatiivinen.

Ohjeen merkitys ja palautushakemusten käsittely

Verohallituksen ohje ei ole verotoimistoja sitova oikeudelliselta luonteeltaan. Palautushakemuksen käsittelee ja palautuspäätöksen tekee verovelvollisen kunkin verovuoden mukainen kotikunnan verovirasto. Kun ohjeessa halutaan painottaa ohjeellista merkitystä, tulisi paikallisia verovirastoja samalla ohjeistaa, missä tilanteissa ohjeesta voidaan poiketa. Verovirastojen käsittely tulee saattaa mahdollisimman yhdenmukaiseksi ja se voidaan toteuttaa ainoastaan nyt lausunnon kohteena olevan luonnoksen tyyppisellä ohjeistuksella.

Palautuspäätöksen tekee ja hakemukset käsittelee se verovirasto, joka on kulloinkin toimittanut verotuksen. Tämä johtaa siihen, että verovelvollisen muutettua ja palautuksen kohdistuessa useaan verovuoteen, käsittelijöiksi tulevat eri verovirastot. Kuitenkin käytännössä edellytetään hakemusten käsittelyä yhdellä kertaa, kuten ohjeluonnoksessakin todetaan. Kun asiakirjoihin perustuvassa menettelyssä ei voitane käytännössä käsittelyä keskittää tiettyyn tai tiettyihin verovirastoihin, tulisi ohjeessa ottaa kuitenkin kantaa siihen, miten tämä yhdessä käsittely käytännössä toteutetaan.

VML:n mukainen oikaisumenettely

Ohjeluonnoksessa selostetaan ansiotulona verotettuihin osinkoihin liittyvää palautuskäsittelyä. Luvuissa 6.2.-6.4 tulisi tarvittavassa laajuudessa viitata lukuun 6.1. Esimerkiksi luvussa 6.2. Elinkeinon- ja maatalouden harjoittajat, todetaan ainoastaan pääomatulona verotettujen osinkojen käsittelystä. Jos ohjetta luetaan suppeasti, voi verovelvolliselle jäädä epäselväksi, miten ansiotulona verotettujen osinkojen kohdalla menetellään.

Yritysjärjestelyjen vaikutus

Ohjeluonnoksen kohdassa 2.2.1. todetaan, että sulautuneen tai jakautuneen yhtiön maksamia veroja ei oteta huomioon laskettaessa osinkoa jakaneen yhtiön verovuoden veroa. Vaikka tietojen saaminen näissä tilanteissa voi muodostua erittäin vaikeaksi, tulisi asianosaisille – todennäköisesti hyvin harvalukuisille – verovelvollisille antaa mahdollisuus edes itse selvittää verojen määrä. Sulautumisen ja jakautumisen yleisseuraantoluonne edellyttäisi verojen määrän selvittämistä ja hyvittämistä. Todettakoon, että EtaOsinkoL:n mukaisessa menettelyssä yhteisön veroa laskettaessa omistajanvaihdokset eivät vaikuta yhtiöveron hyvityksen laskentaan, joten omistajanvaihdosten vaikutus myös yritysjärjestelytilanteessa voitaisiin jättää huomiotta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen
varatuomari, veroasiantuntija