1.3.2004 klo 12:10
Lausunto

Lausunto rahoituspalvelujen etämyyntiä koskevasta mietinnöstä (OM 34/41/2003)

Oikeusministeriölle

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiasta. Suomen Yrittäjät lausuu työryhmämietinnöstä kunnioittaen seuraavaa:

Rahoituspalvelujen etämyyntiä kuluttajille koskeva direktiivi annettiin 23.9.2002 ja se tulee saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 9.10.2004 mennessä. Direktiivin tarkoituksena on yhtenäistää EU:n jäsenvaltioiden säännökset kuluttajansuojasta ja rahoituspalveluja tarjoavien yritysten etämyynnistä niin, että sähköinen kaupankäynti pääsisi kehittymään ja rahoituspalveluita tarjoavien yritysten asema suhteessa kuluttajaan olisi mahdollisimman yhdenvertainen unionin jäsenmaissa. Rahoituspalvelujen etämyyntiä koskevan direktiivin implementointi Suomeen merkitsee muutoksia voimassa olevaan kuluttajasuojalakiin sekä muutamiin kohtiin vakuutussopimuslaissa ja laissa rajat ylittävästä kieltomenettelystä.

Suomen Yrittäjät katsoo, että työryhmän ehdotukset noudattavat pääosiltaan direktiivin sisältöä. Mietintöön sisältyy kuitenkin muutamia säännösehdotuksia, joiden kohdalla palveluntarjoajille asetettavat velvoitteet ylittävät direktiivin edellyttämän tason.

Kuluttajansuojalakiin ehdotetaan uutta 6 a lukua ja siihen palveluntarjoajan tiedonantovelvollisuutta koskevia säännöksiä. Uuden luvun 11 §:n mukaan elinkeinonharjoittajan tulisi antaa kuluttajalle tiedot ja sopimusehdot kirjallisessa tai sähköisessä muodossa niin, että tietoja ei voida yksipuolisesti muuttaa ja että ne ovat kuluttajan tallennettavissa ja toisinnettavissa. Ehdotettu säännös laajentaisi myös KSL nykyistä 6 luvun 14 §:n sisältöä tietojen vahvistamisesta etämyynnissä niin, että nykyinen elinkeinonharjoittajan velvoite ”tietojen säilyttämisestä kuluttajan saatavilla” korvattaisiin laajemmalla ilmaisulla ”tietojen tallennettavuudesta ja toisinnettavuudesta”. Ehdotetun 11 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa säännöksen sanamuodon mukaista tulkintaa tiukennetaan edellyttämällä palvelulta henkilökohtaisuutta; ts. ennakkotietojen ja sopimusehtojen tarjoaminen internetsivustojen kautta ei täytä vaatimusta, vaan niiden on oltavan jatkuvasti kuluttajan saatavilla. Kyseisen säännöksen perustelu ylittää paitsi nykyisen KSL:n myös direktiivin vaatiman tason. Sähköisen liiketoiminnan edistämiseksi ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi Suomessa on vähintäänkin suotavaa, ettei palveluntarjoajille aseteta tämän uudistuksen yhteydessä tiukempia tiedonantovelvoitteita kuin mitä direktiivi edellyttää.

Työryhmän katsotaan ylittäneen direktiivin vaatiman tason myös KSL 7 lukuun ehdotetussa uudessa 11 a §:ssä. Säännöksen 2. momentti koskien kuluttajan korvausvelvollisuutta kulutusluottosopimusta peruuttaessaan on sisällöltään direktiivin säännöstä ja 6 a luvun rahoituspalveluiden etämyyntiä koskevaa säännöstä tiukempi. Kulutusluottojen osalta palveluntarjoajan sallitaan periä korvauksena peruutuksesta ainoastaan todellinen vuosikorko siltä ajalta, jonka luotto ehti olla kuluttajan käytettävissä. Suomen Yrittäjien mielestä kuluttajien korvausvelvollisuus tulisi asettaa samanlaiseksi riippumatta millaisen rahoituspalvelun peruutuksesta on kysymys. Kulutusluottojen osalta elinkeinonharjoittajalla tulisi olla oikeus direktiivin sallimaan korvaukseen eli maksuun palveluntarjoajan tosiasiallisesti suorittamasta sopimuksenmukaisesta palvelusta.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa työryhmämietinnön johdosta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies