12.5.2004 klo 12:46

Lausunto tilintarkastustyöryhmän loppuraportista (KTM033:00/2002)

Kauppa- ja teollisuusministeriölle

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa tilintarkastustyöryhmän loppuraportista. Suomen Yrittäjät ry on tutustunut ko. raporttiin. Esitämme lausuntonamme kunnioittaen seuraavan:

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa tilintarkastajan riippumattomuutta, esteellisyyttä ja tilintarkastuskertomusta käsitteleviin ehdotuksen kohtiin.

Kannatamme maallikkotilintarkastuksesta luopumista ja katsomme tilintarkastuksen luotettavuuden turvaamisen edellyttävän, että yrityksen tilejä on oikeutettu tarkastamaan vain hyväksytty tilintarkastaja.

Maallikkotilintarkastuksesta luopuminen liittyy läheisesti työryhmän toiseen merkittävään muutosehdotukseen koskien pienyritysten tilintarkastusvelvollisuutta. Tilintarkastustyöryhmä esittää raportissaan, että pienten yritysten osalta luovuttaisiin kokonaan pakollisesta tilintarkastuksesta ja annettaisiin yritysten omistajien päättää haluavatko he valita yritykselle tilintarkastajan. Mikäli pienyritys päättäisi käyttää tilintarkastajaa, sen tulisi aina valita tehtävään auktorisoitu tilintarkastaja. Kyseisellä muutosehdotuksella voi olla merkittäviä seurauksia yritykselle itselleen. Hyväksytyn tilintarkastajan käytöstä luopuminen voi merkitä mikroyritykselle vakaviakin taloudellisia seuraamuksia yrityksen taloudenhoidon arvioinnin ja kirjanpidon valvonnan jäädessä kokonaan ilman objektiivista kontrollia. Hyväksytystä tilintarkastajasta luopuminen merkitsee pienyritykselle myös taloudellisen neuvonantajan menetystä, sillä voimassa olevan lain mukainen pakollinen tilintarkastaja on ollut pienyrityksissä omistajatahon tärkeä luottohenkilö.

Nykyinen pienyritysten tilintarkastuskäytäntö muistuttaa käytännössä työryhmän ehdottamaa vapaaehtoista tilintarkastusta, jossa pienyritykset ovat voineet käyttää maallikkotilintarkastajia. Niille ei voida kuitenkaan antaa samanlaista uskottavuutta kuin hyväksyttyjen tilintarkastajien suorittamalle toiminnalle. Maallikkotilintarkastajista luopuminen on tässä suhteessa hyvin perusteltua, mutta tilanne ei korjaannu sillä, että tilintarkastusvelvollisuudesta luovutaan kokonaan. Hyväksytyn tilintarkastajan vaatimusta on pidettävä siinä määrin tärkeänä yrityksen jatkuvuuden kannalta, että se tulisi säätää lain tasolla pakolliseksi kaikkiin osakeyhtiöihin. Auktorisoidun tilintarkastajan käyttäminen olisi omiaan kohottamaan pienten yritysten kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatutasoa ja parantamaan täten yritysten luotettavuutta markkinoilla.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus