19.1.2023 klo 11:04

Lausunto Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lainsäädännön uudistamista koskevasta taustamuistiosta

Sosiaali- ja terveysministeriö
lausuntopalvelu

Työterveyslaitoksen toimintaa ja rahoitusta koskevan sääntely ei vastaa tällä hetkellä laadultaan tai laajuudeltaan yleisiä lainsäädännölle asetettavia vaatimuksia. On täysin perusteltua, että Työterveyslaitosta koskeva lainsäädäntökokonaisuus vastaisi esimerkiksi valtuutussäännösten osalta perustuslain 80 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Työterveyslaitoksen erityinen rakenne itsenäisenä julkisoikeudellisena laitoksena, joka samanaikaisesti hoitaa sille laissa säädettyjä tehtäviä sekä harjoittaa kaupallista liiketoimintaa on ongelmallinen. Nykylainsäädännön epätäsmällisyys johtaa tilanteeseen, jossa lainsäädäntö ei tosiasiallisesti ei poista mahdollisuutta laittomasta valtiontuesta tai kansallisen kilpailulain vastaisesta kilpailuneutraliteettiperiaatteen rikkomisesta kaupallisen toiminnan osalta. Työterveyslaitoksen kohdalla toteutuu myös vastaavan tyyppisille järjestelyille tyypillinen ongelma siitä, että kaupallinen liiketoiminta nauttii perusteetonta konkurssisuojaa. Ongelmaa pahentaa lisäksi se, ettei Työterveyslaitos ole maksanut veroa saamastaan elinkeinotulosta.

On selvää, että nykyinen Työterveyslaitoksen toimintaa ja rahoitusta koskevan sääntely ei vastaa perustuslain, EU-lainsäädännön, eikä kansallisen kilpailulainsäädännön vaatimuksia.

Ongelmat ovat niin merkittäviä, että selkeyttämisen ja täsmentämisen sijaan olisi perusteltua harkita Työterveyslaitosta koskevan lainsäädännön kokonaisuudistusta. Samassa yhteydessä voitaisiin säädellä ja selkeyttää laitoksen hallintoa vastaamaan paremmin nykyistä elinkeino- ja työelämän rakennetta.

Toisaalta hallintorakenteen osalta säädöstarpeita ei välttämättä edes ole. Työterveyslaitosta koskevan asetuksen mukaan laitoksen johtokunnassa tulee olla kolme keskeisten työnantajajärjestöjen ja kolme keskeisten työntekijäjärjestöjen edustajaa sekä yksi edustavimman itsenäisesti omaa työtään tekevien järjestön edustaja. Nyt työnantajapuolta edustaa EK ja KT ja tuo itsenäisesti omaa työtään tekevien edustaja ilmeisesti MTK.

Suomen Yrittäjät ry edustaa yli 110 000 YEL-vakuutettua yrittäjää (yli puolet kaikista) ja n. 50 000 yksityisen sektorin työnantajayritystä (yhteensä n. 90 000), mutta järjestöltämme ei ole pyydetty esityksiä johtokuntaan vaikka olemme sekä keskeinen työnantajajärjestö että edustavin itsenäisesti omaa työtään tekeviä edustava järjestö.

Suomen Yrittäjät

Harri Hellstén