2.11.2005 klo 13:14
Lausunto

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiveiksi ja asetukseksi (arvonlisäverovelvollisen velvoitteiden yksinkertaistaminen)

Valtiovarainvaliokunta
Verojaosto

Muutoksen tausta

Ehdotuksen päätarkoituksena on esittää yksinkertaistamistoimenpiteitä, joilla pyritään tekemään arvonlisäverosäännösten noudattaminen helpommaksi verovelvollisille, jotka eivät ole sijoittautuneet jäsenvaltioon, jossa heillä on toimintaa.

Lausunto

Ehdotukseen sisältyvät konkreettiset velvoitteiden yksinkertaistamiseen tähtäävät toimenpiteet ovat kaikki erittäin kannatettavia. Erityisesti yhden yhteyspisteen järjestelmän luominen on omiaan helpottamaan merkittäväksi suomalaisten yritysten toimintaa. Rekisteröintiin, veroilmoituksiin ja maksuihin liittyvät hallinnointikulut ja –rasitteet vähenevät merkittävästi, mikäli yrityksille syntyy arvonlisäverovelvoitteita valtiossa, joihin ne eivät ole fyysisesti sijoittautuneet.

Yhden yhteyspisteen järjestelmä esitetään kuitenkin toteutettavaksi siten rajoitettuna, että ainoastaan rekisteröinti- ja ilmoituskysymyksissä ollaan yhteydessä oman kansallisen verohallinnon kanssa tämän ylläpitämällä ”luukulla”. Verojen maksuun liittyvä rahansiirto tulisi ehdotuksen mukaan sen sijaan hoitaa verovelvollisen yrityksen toimesta suoraan kulloisellekin verotusjäsenvaltiolle. Tätä perustellaan sillä, että verovelvolliselta saadun rahan jakaminen edelleen olisi hyvin työlästä ja kallista tälle ns. tunnistamisjäsenvaltiolle (suomalaisten yritysten kyseessä ollen Suomelle). Yhden luukun periaate menettää olennaisesti merkitystään, mikäli rahojen siirto on yritysten omalla kustannuksellaan edelleen suoritettava eri valtioihin.

Yhden yhteyspisteen järjestelmän käyttöönotto olisi esityksen mukaan valinnainen verovelvollisille. Siten yritykset voisivat valita rekisteröitymisen ja asioinnin muussa jäsenvaltiossa yhden yhteyspisteen käytön sijaan. Valintamahdollisuus olisi ilmeisesti kuitenkin siten kattava, että paikallista rekisteröitymistä ei voisi valita maakohtaisesti ja olla muulta osin yhden yhteyspisteen järjestelmässä. Tällaista valintamahdollisuutta on kuitenkin pidettävä tarpeettoman totaalisena. Yrityksille tulisi antaa mahdollisuudet halutessaan käyttää rinnakkain yhden yhteyspisteen järjestelmää ja paikallista rekisteröitymistä.

Arvonlisäveron palautusjärjestelmän joustavuuden ja palautushakemusten käsittelyaikojen lyhenemisen tavoite on kannatettava. Esityksessä ehdotetaan tähän kannustavia sanktioita, jolloin esim. maksamattomille palautuksille olisi suoritettava korkoa yksi prosentti kuukaudessa. Todettakoon, että Suomessa palautuksille maksetaan tällä hetkellä 0,5 prosenttia vuotuista korkoa. Verovelvollisia ei saisi missään tapauksessa asettaa erilaiseen asemaan esim. erilaisten korkoseuraamusten osalta tilanteissa, joissa on kyse täysin samasta verosta ja siihen liittyvästä palauttamisesta. Suomessa noudatettava palautuskorkojen (0,5 prosenttia) ja maksettavien jäännösveron korkojen (2,5 prosenttia) tason arviointi esim. nyt esitetyssä kansainvälisessä ympäristössä ja keskinäisen epätasapainon poistaminen tulisi ottaa tarkasteltavaksi ja korjata tilanne lainsäädäntömuutoksella.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen
varatuomari, veroasiantuntija