17.10.2003 klo 14:10

Lausunto Valtioneuvoston selonteosta koskien ehdotusta EU:n perustuslailliseksi sopimukseksi

Eduskunnan talousvaliokunta

Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää huomion tässä yhteydessä yhteen seikkaan sopimusluonnoksessa. Euroopan Unioni on ollut ja on sopimusluonnoksen mukaan vastaisuudessakin paljolti EU-alueen taloudellisesta menestyksestä huolehtiva yhteenliittymä, joskin unionin tavoitteisiin ja tehtäviin kuuluu useita muitakin näkökulmia. Sopimusehdotuksen I-osan 3 artiklassa määritellään unionin tavoitteet. Siinä luetellaan tavoitteina ja edistämisen kohteina perustellusti useita tekijöitä kuten tasapainoinen talouskasvu, täystyöllisyyteen ja sosiaaliseen edistykseen tähtäävä kilpailukykyinen sosiaalinen markkinatalous, korkeatasoinen ympäristönsuojelu, yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, miesten ja naisten tasa-arvo, sukupolvien yhteisvastuu ja lasten oikeuksien suojelu. Suomen Yrittäjien mielestä Unionin tavoitteena tulisi lausua julki myös yrittäjyyden edistäminen. Huomioon ottaen se, että EU:n toiminnassa muutoin yrittäjyyttä ja sen merkitystä hyvinvoinnin ensisijaisena tuottajana korostetaan erittäin paljon, olisi erikoista, että asiaa ei tunnusteta Unionin perustuslakiin kirjattavissa tavoitteissa. Suomen Yrittäjät katsoo, että Suomen hallituksen tulee alkavassa hallitusten välisessä konferenssissa ja sitä seuraavissa neuvotteluissa ehdottaa yrittäjyyden edistämisen mainitsemista Euroopan perustuslakia koskevan sopimuksen tavoitteissa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen