15.9.2023 klo 12:46

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Lausuntopalvelu

VN/23866/2023

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia siten, että valmisteveron alennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille keskimäärin 3,5 senttiä litralta ja dieselille ja sitä korvaaville polttoaineille keskimäärin 4,0 senttiä litralta.

Esityksellä toteutettaisiin liikennepolttoaineiden valmisteveron alennus, jolla kompensoitaisiin hallitusohjelman mukaisesta uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tason asteisesta noususta aiheutuva keskimääräinen pumppuhintojen nousu.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät katsoo, että hallitusohjelmakirjauksen mukainen muutoksen on ymmärrettävä. Etupainotteisena se ainakin väliaikaisesti kohentaa kuljetusyritysten asemaa ja kotitalouksien ostovoimaa, koska veronalennuksella kompensoitava jakeluvelvoitteen nousu ajoitetaan hallitusohjelman mukaan vuosille 2025–2027.

Samalla kuitenkin huomautamme, että Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite on verotuksen painopisteen siirtäminen työn ja yrittämisen verotuksesta kulutuksen ja haittojen verotukseen.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen