22.3.2024 klo 10:06

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö

VN/1031/2024

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta.

Ehdotetut muutokset perustuvat EU:n nk. uudistettuun de minimis -asetukseen, jonka nojalla voidaan myöntää vähämerkityksistä tukea vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintaan. Muutokset mahdollistavat hankintatuen myöntämisen jatkossa myös maanteiden tavarakuljetuksiin tarkoitetuille kaasukäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille sekä kaasu- ja etanolikonversioiden muuntotuet henkilöautoille. Lisäksi yrityskohtainen maksimi hankintatuelle tulisi olemaan 300 000 euroa.

Muutokset ovat perusteltuja ja tarpeellisia osana vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönottoa ja siten liikenteen päästöjen vähentämistä. Erityisesti raskaan ammattiliikenteen osalta käyttövoimasiirtymä on vasta alkamassa eikä vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöönotto ole vielä yrityksille kustannustehokasta.

Voimassa oleva laki edellyttää hankintatuen hakemista viimeistään 31.12.2024 (muuntotuissa 15.12.2024), kun laki itse on voimassa 31.12.2028 saakka. Näihin ei ehdoteta hallituksen esitysluonnoksessa muutoksia.

Suomen Yrittäjät katsoo, että hakuaikaa tulee kuitenkin jatkaa nykyisestä, jotta aidosti vauhditetaan käyttövoimamurrosta. Liian lyhyt hakuaika voi johtaa myös siihen, että hankintatukiin jo varattuja määrärahoja jää käyttämättä. Näin on aiempina vuosina tapahtunut joidenkin hankintatukien yhteydessä.

Parhaillaan on käynnissä kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelman laadinta sekä keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman (KAISU) valmistelu. Mikäli niissä päädytään jatkamaan hankintatukia ja osoitetaan tuille lisää budjettirahoitusta, on tarkoituksenmukaista mahdollistaa sujuva hankintatukikäytäntö jo ennakoiden tällä samalla hallituksen esityksellä.

Suomen Yrittäjät

Sini Puntanen