7.9.2023 klo 11:28

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 5 §:n muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
lausuntopalvelu.fi

VN/20525/2023

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annettua lakia. Ehdotuksen taustalla on hallitusohjelman kirjaukset jakeluvelvoitteesta sekä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 täytäntöönpano.

Ehdotuksen mukaan vuoden 2024 jakeluvelvoitetta alennettaisiin 13,5 prosenttiin. Lisäksi vuoden 2024 lisävelvoitetta alennettaisiin 2 prosenttiyksikköön ja vuoden 2025 lisävelvoitetta alennettaisiin 3 prosenttiyksikköön. Lisäksi tehtäisiin tarvittavat muutokset perustuen Suomen vastaanottamaan Euroopan komission perusteltuun lausuntoon.

Keskeiset havainnot

Suomen Yrittäjät pitää jakeluvelvoitteen tason laskemista ymmärrettävänä. Päätös pitää jakeluvelvoite nykytasolla eli 13,5 prosentissa on helpotus kuljetusalan yrittäjille, jotka ovat kärsineet korkeista polttoainekustannuksista ja epävarmuudesta. Jakeluvelvoitteen nosto olisi heikentänyt alan yrittäjien kilpailukykyä ja kannattavuutta.

On kuitenkin otettava huomioon, että jakeluvelvoitteen alentamisen tai nostamatta jättämisen vaikutus pumppuhintoihin on epävarma, sillä hintaan vaikuttavat voimakkaasti monet muut tekijät, kuten raakaöljyn hinta. Esimerkiksi dieselpolttoaineen hinta on laskenut Tilastokeskuksen tietojen mukaan lähes 60 senttiä korkeimmasta hinnasta ja on vain hieman kalliimpaa kuin ennen Venäjän hyökkäyssodan alkua, jonka takia jakeluvelvoitetta lähdettiin alentamaan.

Samaan aikaan on otettava huomioon se, että velvoitteen alentaminen tai nostamatta jättäminen on kompensoitava muilla päästövähennystoimilla, jotta Suomi voi saavuttaa hiilineutraaliustavoitteensa. Mitä kauemmin puhtaan siirtymän kanssa odotetaan, sitä kalliimmaksi ilmastonmuutoksen torjuminen ja siihen sopeutuminen muodostuu.

Näemme, että esitys jakeluvelvoitteen alentamiseksi heikentää kotimaisten ja ulkomaisten sijoittajien luottamusta lainsäädännön ennakoitavuuteen ja pysyvyyteen Suomessa, millä on merkittävä negatiivinen vaikutus välttämättömien investointipäätöksien syntymisessä. Tämän haittavaikutuksen lieventämiseksi, katsomme, että velvoitteen voimassa olevan lainsäädännön mukaiseen tasoon vuosina 2028–2030 ei tulisi puuttua investointiympäristön ennakoitavuuden säilyttämiseksi.

Lisäksi näemme, että ns. lisävelvoitetta koskeva ehdotus voi vaikuttaa haitallisesti biokaasun ja synteettisen metaanin tuotannon ja jakeluinfran kehittymiseen kannalta. Hallituksen olisikin syytä pyrkiä löytämään kotimaisten biokaasutoimijoiden kanssa keinoja alan kehittymisen varmistamiseksi.

Suomen Yrittäjät katsoo lisäksi perustelluksi sen, että jakeluvelvoitelain 5 §:n 8 momenttia muutetaan sekä uudet 9 ja 10 momentit lisätään pykälään Euroopan komission perustellun lausunnon vuoksi.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen