17.10.2003 klo 14:10

Lausuntopyyntö suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (YM038:00/2001)

Ympäristöministeriölle

Ympäristöministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa ympäristöministeriön työryhmän mietinnöstä, joka sisältää hallituksen esityksen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arviointia koskevaksi lainsäädännöksi. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (jäljempänä SEA-direktiivi).Ehdotus liittyisi myös YK:n Euroopan talouskomission, ECE:n, yleissopimukseen valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnista liitetyn, strategista ympäristöarviointia koskevan pöytäkirjan voimaansaattamiseen. Suomen Yrittäjät ry lausuu asiasta kunnioittaen seuraavaa:

Suomen Yrittäjät pitää ehdotusta tarpeellisena ja sisällöltään onnistuneena siinä laajuudessa, kun se koskee SEA-direktiivin täytäntöönpanoa ja ECE:n pöytäkirjan voimaansaattamisesta. Ehdotukseen ollaan kuitenkin sisällyttämässä myös kohtia, joita direktiivi ei edellytä. Erityisesti lain soveltamisalaa ollaan laajentamassa yli direktiivissä vaadittavan tason. Direktiivin soveltamisala ja sitä koskevat määrittelyt (2 ja 3 artikla) on kirjoitettu mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja selkeästi, eikä niiden sisältöä tulisi kansallisessa lakiehdotuksessa lähteä aiheettomasti laajentamaan. Ehdotuksen mukaan arviointimenettely laajennettaisiin direktiiviin sisällytettyjen toimialojen ulkopuolelle, ympäristön- ja luonnonsuojelua koskeviin ohjelmiin ja suunnitelmiin ilman, että perusteluissa esitetään selvitystä laajennuksen syystä tai ohjelmien/suunnitelmien sisällöstä.

Soveltamisalan ulottuvuus ylittää direktiivin vaatimukset myös siltä osin kun kysymys on YVA-lain 24 §:n siirtämisestä uuteen lakiehdotukseen. Ehdotukseen tulee näin kirjattavaksi säännös myös yleisestä, vähemmän muodollisesta suunnitelmien ja ohjelmien arviointivelvoitteesta. Tämän kaltaista soveltamisalan laajennusta ei pidetä tarkoituksenmukaisena ratkaisuna, sillä se aiheuttaa tulkintaepäselvyyksiä ja tarpeetonta byrokratiaa viranomaispuolella.

Suomen Yrittäjät näkee myönteisenä, että direktiivin hankeluetteloon sisältyvä kaavoitus on jätetty ko. ehdotuksessa soveltamisalan ulkopuolelle. Kuten esityksen perusteluissa mainitaan Maankäyttö- ja rakennuslain valmistelun yhteydessä direktiiviehdotuksen vaatimukset kaavoituksen suhteen osattiin ottaa jo huomioon ja näin ollen direktiivistä johtuvat täsmennykset on aiheellista tehdä suoraan ko. lakiin.

Yleisenä huomiona todettakoon vielä lopuksi, että nyt valmisteilla olevan ehdotuksen ja voimassa olevan YVA-lain keskinäistä suhdetta olisi aiheellista vielä tarkentaa ja poistaa niistä mahdolliset päällekkäisyydet.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori