10.10.2005 klo 10:15

Lausuntopyyntönne ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toimeenpanosta

Ulkoasiainministeriö

Lausuntopyyntö 13.9.2005, HE0355-67

Ulkoasiainministeriö on pyytänyt lausuntoa otsikkoaiheessa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät esittää kunnioittavasti lausuntonaan seuraavaa:

Kyseessä on valtioneuvoston yleisistunnossaan 25.8.2005 hyväksymä ihmiskaupan vastainen toimintasuunnitelma. Ulkoasiainministeriö on pyytänyt lausunnonantajilta näkemyksiä toimintasuunnitelman täytäntöönpanotoimista.

Ihmiskaupan vastaisessa toimintasuunnitelmassa on todettu, että tällä hetkellä ongelmallisimpana työvoiman hyväksikäytön näkökulmasta näyttäytyy nk. siirtymäaikalain eli Lain Tsekin, Viron, Latvian, Liettuan, Unkarin, Puolan, Slovenian ja Slovakian kansalaisten ansiotyön edellytyksistä noudattamisen valvonta. Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää huomiota siihen, ettei ongelmallista niinkään liene itse lain noudattamisen valvonta, vaan se, että lain säätämisen yhteydessä tehty ratkaisu rajoittaa työvoiman vapaata liikkuvuutta uusista jäsenmaista, ja on saanut aikaan rakenteellisen muutoksen työmarkkinoillamme.

EU:n uusien jäsenmaiden työnantajat voivat vapaasti lähettää Suomeen työntekijöitään. Sen sijaan suomalaiset työnantajat tarvitsevat uusista jäsenmaista palkkaamilleen työntekijöille edelleen viranomaisten ennakollisen luvan. Näin siirtymäaikalaki on johtanut Suomen työmarkkinoiden rakenteiden muuttumiseen ja ohjaa suomalaisia työnantajia käyttämään ulkomaisten yritysten työntekijöitä vuokratyöntekijöinä tai muuna lähetettynä tilapäistyövoimana. Työvoiman laitonta kohtelua voitaisiin Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan estää tehokkaasti luopumalla siirtymäaikalaista mahdollisimman nopealla aikataululla, jolloin yrityksiä ohjattaisiin ottamaan ao. työntekijät suoraan palvelukseensa. Näin helpotettaisiin myös ulkomaisen työvoiman valvontatoimia.

Lisäksi Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää ministeriön huomiota siihen, että nk. Ulteva 2 – työryhmän työssä on saatu aikaan kaksi merkittävää välimietintöä, jotka ovat johtaneet hallitusten esitysten antamiseen. Toinen näistä esityksistä koskee lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvontaa, ja toinen rakennusalan kulkulupajärjestelmää. Näillä hallituksen esityksillä on merkittävä rooli lähetettyjen työntekijöiden vähimmäistyöehtojen turvaamisessa ja toiminnassa harmaata taloutta vastaan.

Kunnioittavasti,

Merja Berglund