22.8.2005 klo 12:06
Lausunto

Liiketoiminnan sähköistyminen: Kansallisen strategian laatiminen –mietintö

Kauppa- ja teollisuusministeriö

Kauppa- ja teollisuusministeriö pyysi lausuntoa eBusiness Research Centerillä teettämästään selvityksestä sähköisen liiketoiminnan nykytilasta ja tulevaisuuden haasteista. Selvitys tehtiin hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmaan kuuluvana osatoimenpiteenä. Tässä selvityksessä arvioitiin tarvetta kansalliselle strategialle sähköisen liiketoiminnan edistämiseksi maassamme. Kauppa- ja teollisuusministeriö lausuntopyynnössään pyysi kantaa kansallisen strategian tarpeesta maassamme, strategian painopistealueista ja siitä, kuinka strategian valmistelutyö tulisi organisoida sekä onko lausunnonantaja kiinnostunut osallistumaan strategian valmisteluun.

Kansallisen liiketoiminnan sähköistämisstrategian tarve

Suomen Yrittäjät katsoo, että kansallinen laaja eri organisaatioita edustavien tahojen ja julkisen sektorin päävastuullisena toteuttama kansallinen strategia on tarpeellinen. Liiketoiminnan sähköistyminen vaikuttaa jo nyt merkittävästi yhteiskunnan eri toimijoiden jokapäiväiseen elämään ja toimintaympäristöön. Tulevaisuudessa tämä vaikutus tulee yhä vahvistumaan ja laajentumaan yhteiskunnassa. Teknologian kehitys on nopeaa ja sen aiheuttamat muutospaineet muun muassa yritysten toimintaympäristössä ja prosesseissa ovat nopeita, monimutkaisia ja toisinaan myös ristiriitaisiakin. Näistä syistä on perusteltua tehdä kattava liiketoiminnan sähköistymisstrategia Suomeen.

Kansallisen strategian tulisi sisältää tavoitteet ja toiminnan suuntaviivat yleisellä tasolla sekä tämän lisäksi myös tarkennetut tavoitteet ja suuntaviivat eri päätoimialoilla. Näitä päätoimialoja voisivat olla teollisuus, kauppa, yksityiset palvelut sekä julkiset palvelut. Toiminnallisena tavoitteena ja suuntaviivoina strategiassa tulee käsitellä muun muassa laajakaistayhteyksien kehittämistä, ohjelmistojen yhteensopivuuden parantamista, standardien kehittämistä, sähköisen tunnistaminen kehittämistä, sähköisen laskutuksen ja taloushallinnon ohjelmistojen kehittämistä sekä julkisen sektorin sähköisten palveluiden kehittämistä. Sisällöltään strategian tulee olla liiketoimintalähtöinen, jonka tavoitteena on eri osa-alueiden osalta parantaa uusien teknologioiden ja sähköistymisen hyödyntämistä yrityksissä, tuoda kustannussäästöjä ja luoda suomalaisille yrityksille kilpailu- ja markkinaetua.

Strategia on järkevä tehdä kansallisesti, koska EU-maat ovat siinä määrin erilaisessa asemassa lähtökohdiltaan liiketoiminnan sähköistymisessä, että EU:n laajuista strategiaa on erittäin vaikea luoda. Suomen kansallinen ohjelma voi tulevaisuudessa toimia hyvänä esimerkkinä mahdollisessa EU:n laajuisessa strategian valmistelussa.

Strategian painopistealueet

Strategiassa tulisi ennen kaikkea painottaa uusien teknologioiden ja ICT-infrastruktuurin hyödyntämistä yrityksissä sekä uuden ICT:tä hyödyntävän liiketoiminnan luomista. Pk-sektorin näkökulmasta liiketoiminnan sähköistymisen painopistealueita eri toimialoilla voi olla esimerkiksi:

Yksityiset palvelut, esim. kauneudenhoito, ravintolat, siivous

(henkilökohtainen palvelu, käsityöalat)
Liiketoiminnan sähköistymisen nykytila matalahko
– Pankki-, vakuutus- ja työnantajamaksujen hoitaminen sähköisesti
– Kassa- ja taloushallintojärjestelmien sähköistäminen
– Asiakashallintajärjestelmät
– Tarvike- ja raaka-ainetilaukset sähköisesti
– Näkyvyys internetissä (kotisivut, näkyvyys hakemistoissa).

Liike-elämän palvelut, esim. konsultointi, lakiasiainpalvelut, atk- ja it-palvelut

Liiketoiminnan sähköistymisen nykytila vaihtelee perustasosta korkeaan
– Pankki-, vakuutus- ja työnantajamaksujen hoitaminen sähköisesti
– Taloushallintojärjestelmien sähköistäminen ja integroiminen muihin järjestelmiin
– Asiakashallintajärjestelmät
– Toiminnan seurantajärjestelmät
– Näkyvyys internetissä (kotisivut, näkyvyys hakemistoissa)
– Asiakaspalautteen kerääminen sähköisesti
– Palvelujen myynti tietoverkkoja hyödyntäen.

Kauppa

Liiketoiminnan sähköistymisen nykytila vaihtelee perustasosta korkeaan
– Pankki-, vakuutus- ja työnantajamaksujen hoitaminen sähköisesti
– Kassa- ja taloushallintojärjestelmien sähköistäminen ja integroiminen muihin järjestelmiin (esim. varastokirjanpito)
– Asiakashallintajärjestelmät
– Toiminnan seurantajärjestelmät
– Tarvike- ja raaka-ainetilaukset sähköisesti
– Näkyvyys internetissä (kotisivut, näkyvyys hakemistoissa)
– Tuotteiden myynti tietoverkkoja hyödyntäen.

Teollisuus

Liiketoiminnan sähköistymisen nykytila vaihtelee perustasosta korkeaan
– Pankki-, vakuutus- ja työnantajamaksujen hoitaminen sähköisesti
– Kassa- ja taloushallintojärjestelmien sähköistäminen ja integroiminen muihin järjestelmiin (esim. varastokirjanpito)
– Asiakashallintajärjestelmät
– Tilaustenhallinta
– Toiminnan seurantajärjestelmät
– Prosessiseurantajärjestelmät
– Näkyvyys internetissä (kotisivut, näkyvyys hakemistoissa)
– Tuotteiden esittely ja mahdollisesti myynti tietoverkkoja hyödyntäen
– Asiakas-/sidosryhmäpalautteiden kerääminen sähköisesti.

Valmistelutyön organisointi

Strategian tehokkaan ja joustavan valmistelun varmistamiseksi tulee sen tekemisestä päävastuu olla julkisella sektorilla. Strategian painopisteen tulee kuitenkin olla selkeästi liiketoimintalähtöinen ja yrittäjyysnäkökulmaa esille tuova siten, että suomalaiset yritykset saavat strategiasta todellista hyötyä ja etua omaan toimintaansa. Strategian valmistelun kokoonpanossa olisi järkevää olla julkisen sektorin lisäksi aktiivisesti mukana yritysten, pk-sektorin ja suuryritysten sekä yliopistojen että korkeakoulujen edustajia. Näin strategialle varmistetaan riittävät resurssit, viimeisin tieto ja asiakasnäkökulman toteutuminen strategiassa.

Suomen Yrittäjät omalta osaltaan on valmis tuomaan valmisteluun pk-yritysnäkökulmaa siten, että lopputuloksessa riittävällä tavalla tulee esiin pienten ja keskikokoisten yritysten tarpeet.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Risto Suominen
johtaja

Katri Pölkki
suunnittelija