17.1.2023 klo 10:37
Lausunto

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalla henkilöstörahastolain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

VN/28637/2021

Yleiset huomiot

Suomen Yrittäjät pitää esitettäviä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Esitys toteuttaa nähdäksemme perustellusti sille asetettuja tavoitteita mahdollistaa henkilöstörahastojen käyttöönotto nykyistä pienemmillä työpaikoilla sekä selkeyttää henkilöstörahastojen hallinnointia.

Esityksen yleisperusteluita koskevat huomiot (pl. vaikutusarviointi)

Luvut 1-4.1: Asian tausta ja valmistelu, nykytilan arviointi ja esityksen tavoitteet sekä esityksen keskeiset ehdotukset

Ei lausuttavaa.

Esityksen vaikutusarviointi

Luku 4.1: Pääasialliset vaikutukset

Ei lausuttavaa.

Esityksen vaikutusarviointi

Luku 4.1: Pääasialliset vaikutukset

Muut mahdolliset yleisperusteluita koskevat huomiot

Ei lausuttavaa.

Pykäläehdotukset ja säännöskohtaiset perustelut
3 § Soveltamisala

Esitetty soveltamisala toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla esitykselle asetettuja tavoitteita.

4 § Yhteinen henkilöstörahasto

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia kannatettavina ja tarkoituksenmukaisina.

5 § Perustamisen edellytykset

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia kannatettavina ja tarkoituksenmukaisina.

11 § Perustamiskokous

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Kuten esityksen perusteluissa on todettu, yrityksissä henkilöstöllä tai henkilöstöryhmillä ei ole edustajaa. Tämä korostuu erityisesti pienissä yrityksissä, mutta on huomattava, että itse asiassa suurimmassa osassa suomalaisista yrityksistä henkilöstö ei ole valinnut itselleen edustajaa. Tämän vuoksi on perusteltua, että jatkossa kaiken kokoisissa yrityksissä henkilöstö tai henkilöstöryhmä voivat yhdessä tehdä ehdotuksen henkilöstörahaston perustamisesta ja säännöistä sekä kutsua koolle perustamiskokouksen, jos henkilöstöllä tai henkilöstöryhmällä ei ole edustajaa.

20 § Henkilöstörahaston ylimääräinen kokous

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

28 § Hallitus

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

34 § Tilintarkastus ja tilintarkastuskertomus

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

43 § Yli- ja alijäämä

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

45 § Rahasto-osuuden nosto

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Rahasto-osuuden siirtäminen edellyttäisi, että työntekijä tekisi siirtoa koskevan pyynnön työsuhteen päätyttyä ennen rahaston seuraavaa arvonmäärityspäivää. Jos työntekijä ei ole seuraavaan arvonmäärityspäivään mennessä pyytänyt rahasto-osuuden siirtoa toiseen henkilöstörahastoon, rahasto-osuus suoritettaisiin työntekijälle noudattaen, mitä pykälän 1-3 momenteissa säädetään. Pyyntö kohdistettaisiin hallitukselle. Rahasto-osuuden siirtämisen edellytyksenä olisi, että molempien henkilöstörahastojen hallitukset antavat siirrolle hyväksyntänsä.

47 § Rahasto-osuuden suorittaminen tai siirtäminen toiseen henkilöstörahastoon työsuhteen päätyttyä

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. On kuitenkin tärkeää, kuten esityksessä on todettu, että rahasto-osuuden mahdollinen siirtäminen edellyttäisi, että työntekijä tekisi siirtoa koskevan pyynnön työsuhteen päätyttyä ennen rahaston seuraavaa arvonmäärityspäivää sekä se, että rahasto-osuuden siirtämisen edellytyksenä on molempien henkilöstörahastojen hallitusten hyväksyntä siirrolle.

56 § Purkamisperusteet

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

60 § Esteellisyys

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

61 § Salassapitovelvollisuus

Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.

Tarve siirtymäsäännökselle

Ei lausuttavaa.

Suomen Yrittäjät

Atte Rytkönen-Sandberg
asiantuntija