23.8.2022 klo 10:57

Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi biopolttoöljyn käytön edistämisestä annetun lain 5 §:n muuttamisesta sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 2 §:n ja 38 §:n muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
lausuntopalvelu.fi

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi biopolttoöljyn käytön edistämiseen liittyen.

Biopolttoöljyn käytön edistäminen on kiistatta vaikuttavimpia tapoja vähentää työkoneiden päästöjä, sillä sähkökäyttöisiä työkoneita ei toistaiseksi juurikaan ole markkinoilla eikä tarjonta näytä lähivuosina olevan merkittävästi kasvamassa. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että päästövähennyksiin pyritään kaikilla yritystoiminnan sektoreilla.

Samaan aikaan on kuitenkin huomattava, että öljyn hinnan nousu on ajanut polttoöljyä käyttävät yritykset ahtaalle. Kevyen polttoöljyn hinta on Venäjän sotatoimien myötä noussut jopa nopeammin kuin liikennepolttoaineiden, mikä on nostanut työkoneita käyttävien yritysten kustannuksia merkittävästi. Koneurakointiyritysten vaikea tilanne ja raju kustannusnousu heijastuu myös niiden asiakkaisiin, mm. päällystystöitä ja muuta urakointia tilaavaan julkiseen sektoriin.

Suurella uskottavuudella esitetty merkittävä biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kiristäminen samaan aikaan liikenteen jakeluvelvoitteen kiristämisen kanssa nostaisi polttoöljyn hintaa edelleen tuntuvasti, millä olisi väistämättä suuria vaikutuksia alan yrityksiin ja niiden asiakkaisiin. Hallituksen esityksen vaikutusarvioiden mukaan biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostaminen 30 prosenttiin nostaisi alustavan arvion mukaan polttoöljyn hintaa noin 36 prosenttia.

Biopolttoöljyyn ja biodieseliin tarvittavista raaka-aineista on pulaa. Raaka-aineen niukkuus johtaa hintapaineisiin. Suomen tulisi entistä määrätietoisemmin pyrkiä lisäämään omavaraisuutta biopolttoaineiden tuotannossa, jotta päästövähennysten saavuttamiseksi tärkeää biopolttoaineiden käyttöä voitaisiin lisätä ilman rajuja hintavaikutuksia.

Suomen Yrittäjät pitää hallituksen esityksen vaikutusarviointia puutteellisena, sillä yritysvaikutuksia on arvioitu vain maatalousyritysten osalta. Vaikutusarvioinnin mukaan jakeluvelvoitteen nousu 30 prosenttiin nostaisi maatilan kustannuksia vajaalla 2 prosentilla, mikä on kiistatta tuntuva kustannusvaikutus. Vaikutusarvioinnissa olisi kuitenkin pitänyt huomioida myös muut työkoneita käyttävät yritykset, esimerkiksi maarakennus- ja metsäkoneyritykset, joille polttoöljy on hyvin merkittävä kustannuserä. Esitystä ei tulisi viedä eteenpäin ennen kuin siihen on sisällytetty riittävän kattava vaikutusarvio jakeluvelvoitteen kiristämisen vaikutuksesta koneurakoinnin toimialalle.

Jos luonnosesityksen mukaisen jakeluvelvoitteen merkittävän kiristämisen kanssa edetään, on erittäin tärkeää mahdollistaa tarvittaessa reagoiminen polttoöljyn hintakehitykseen mm. joustoja lisäämällä ja aikataulumuutoksia tekemällä, kuten liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen kanssa vuosien 2022 ja 2023 osalta on päätetty tehdä. Lisäksi kannatamme Koneyrittäjät ry:n lausunnossaan esittämää jakeluvelvoitteen nostoaikataulua; toimialan yrityksillä itsellään on paras näkemys siitä, millainen rytmitys 30 % tavoitteeseen pääsemiseksi olisi vähiten haitallinen.

Suomen Yrittäjät

Emma-Stina Vehmanen