31.12.2021 klo 13:21

Lausunto koskien HE laiksi sairausvakuutuslain 3 luvun 8 §:n muuttamisesta (HE 235/2021 vp)

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta saada lausua asiassa.

Tuoreen asetuksen (17.12.2021) mukaan annetaan työterveyshuollolle (1383/2001) tarkoitetulla työterveyshuollolla on oikeus osallistua Covid-19-taudilta suojaavan rokotusten toimeenpanoon tartuntatautilain 49 §:n mukaisesti.

Työterveydenhuollon mukaan ottamisen tavoitteena on vapauttaa kuntien rokotustoimintaan käytettyä resurssia muihin tehtäviin, edesauttaa tehosterokotusten mahdollisimman nopeaa toimeenpanoa sekä edistää rokotuskattavuutta työikäisen väestön keskuudessa.

Nyt käsittelyssä olevan Covid-19-rokotteen korvaustaksan korottamisella (10 eurosta 16 euroon) pyritään kannustamaan työterveyshuoltoja tarjoamaan rokotuksia nykyistä enemmän. Mikäli rokotusten antaminen työterveyshuollon toimesta lisääntyy, voi tämä helpottaa rokotuksiin hakeutumista ja siten edistää väestön rokotuskattavuuden nousua ja siten väestön terveyttä ja hyvinvointia.

Suomen Yrittäjät kannattaa työterveydenhuollon mukaan ottamista laajamittaisesti Codid-19 tautia suojaavan rokotusten toimeenpanoon ja korvaustaksan korottamista.

Pyydämme kuitenkin kiinnittämään huomiota seuraaviin asioihin:

Korvaustaso ei vielä vastaa kaikkia rokottamisen kustannuksia

Hallituksen esityksessä ehdotettu 16 euron Kela-korvaus ei nostonkaan jälkeen korvaa kaikkia rokottamistyöstä ja sen järjestelyistä aiheutuvia kustannuksia, ja erotus jää työnantajien maksettaviksi. Hallitus on kuitenkin korostanut koko epidemian ajan, että valtiovalta korvaa kaikki koronasta aiheutuvat kustannukset.

Suomen Yrittäjät on kuitenkin tyytyväinen, että korvaustaso nostettiin edes samalla tasolle, mitä kunnille korvataan massarokotusten järjestämisestä. Tasavertaista asemaa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä olemme ajaneet myös uusille hyvinvointialueille, jotka perustetaan vuoden 2023 alusta.

Pyrimme omalta osaltamme kampanjoimaan siten, että yritykset ottaisivat nyt koronarokotukset käyttöön laajamittaisesti myös työterveydenhuollon kautta. Vain mahdollisimman kattava väestön rokotussuoja mahdollisimman nopeasti pystyy pitämään yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Mikäli korvaustasoa ei koeta riittäväksi ja rokotustahti ei siten nopeudu, pyydämme hallitusta pikaisesti harkitsemaan korvaustason nostoa.

Liiallista päätöksenteon byrokratiaa ja hajauttamista on vältettävä

Tällä hetkellä rokotusten järjestämisvastuu on ollut julkisella sektorilla (kunnat ja kuntayhtymät). Nytkin hallituksen esityksessä jokainen kunta voi harkita omalta osaltaan, että ottaako se työterveydenhuollon mukaan rokotuskampanjaan.

Kuten hallituksen esityksessä todetaan, Covid-19-taudilta suojaamiseksi annettavan rokotteen rokottamistoimenpiteen korvaustaksan korottamisella ei yksin voida vaikuttaa siihen, hyödyntävätkö kunnat yksityisen sektorin palveluntuottajia (esimerkiksi työterveyshuolto) koronarokotusten toimeenpanossa vai eivät.

Jos työterveyshuoltoa halutaan kunnassa käyttää, kunnan tulee sopia asiasta työnantajan ja työterveyshuollon kanssa. Suomen Yrittäjien pelkona on, että liiallinen byrokratia ja päätöksenteon hajauttaminen kuntatasolle hidastaa rokotteiden antamista. Suomen Yrittäjät korostivat jo suullisessa kuulemisessa, että vaihtoehtona kuntakohtaiselle päätöksenteolle on päätöksen tekeminen sairaanhoitopiirin tasolla.

Uusi laki on otettava käyttöön mahdollisimman pian

Hallituksen esityksessä lausutaan, että uusi laki on saatettava voimaan mahdollisimman pian. Suomen Yrittäjät korostavat, että laki ja uusi taksa on saatava voimaa heti tammikuun 2022 alussa – ja mahdollisuuksien mukaan jopa takautuvana, koska ripeät yritykset ovat jo lähteneet rokottamaan työntekijöitään työterveydenhuollon kautta. Jokainen päivä on merkityksellinen sen kannalta, että kansalaistemme terveysturvallisuudesta saadaan huolehdittua ja Suomi saadaan taas avattua.

Suomen Yrittäjät

Harri Jaskari