3.10.2006 klo 09:37
Lausunto

Suomen Yrittäjien lausunto koulutustoimikuntajärjestelmän uudistamisesta

Opetusministeriö

Opetusministeriö katsoo muistiossaan (opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:28) koulutustoimikuntajärjestelmän uudistamishankkeen alkaneen jo 11.12.2003, jolloin asetettiin työryhmä selvittämään opetusministeriön, Opetushallituksen ja lääninhallitusten välistä tehtäväjakoa. Työryhmä jätti muistionsa 3.12.2004, jossa ehdotettiin koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen arviointia jo ennen nykyisten koulutustoimikuntien toimikauden päättymistä. Tämän jälkeen asia tuotiin koulutuksen yhteistyöneuvottelukuntaan, jossa päädyttiin koulutustoimikuntien itsearviointikyselyyn syksyn 2005 aikana. Tämän arvioinnin tulokset käsiteltiin helmikuussa 2006 pidetyssä yhteistyöneuvottelukunnan kokouksessa. Suomen Yrittäjillä ei ole huomauttamista kyselyn tuloksista tehtyyn yhteenvetoon. Mielestämme johtopäätökset myös opetusministeriön ja työelämää edustavien järjestöjen neuvotteluista ovat sisällöltään oikeita. Niin ikään 4.4.2006 asetetun työryhmän ehdotukset on lausunnon kohteena olevaan muistioon oikein kirjattu.

Kokonaisuutena ottaen haluamme uudistamishankkeen valmistelusta todeta, että työelämätahot pidettiin valmistelussa kiitettävästi mukana ja että valmistelussa pyrittiin johdonmukaisesti ratkaisuun, jonka kaikki osapuolet saattoivat hyväksyä.

Työryhmä ehdottaa, että tietojenkäsittelyalalle muodostetaan oma koulutustoimikuntansa ja että eräiden koulutustoimikuntien nimiä muutetaan muistiossa esitetyllä tavalla. Työryhmä ehdottaa myös, että toimikuntien jäsenmääräksi säädettäisiin 8–12 jäsentä. Näitä työryhmän edustuksia pidämme kannatettavina.

Työryhmä ehdottaa myös kahden tai useamman koulutustoimikunnan tehtäväalueelle asetettavia yhteistyöryhmiä, erityisesti uusien kehittyvien alojen ja avainklustereiden koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointia varten. Yhteistyöryhmät asetettaisiin erikseen määrättävään tehtävään määräajaksi. Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää huomiota jo tässä vaiheessa niihin ongelmiin, jotka johtuvat siitä, että tällaisia aloja ja klustereita on vaikea määrittää. On ilmeistä, että tässä tarkoitetut painopistealat voivat muuttua varsin lyhyenkin ajanjakson kuluessa. Mielestämme yhteistyöryhmän asettamiselle ei saa tulla estettä sen vuoksi, että toimiala ei lukeudu asetusehdotuksen 5. pykälän 1 momentissa tarkoitettuihin toimialoihin. Muilta osin kannatamme työryhmän ehdotusta yhteistyöryhmien asettamiseksi.

Työryhmä ehdottaa myös koulutustoimikunnissa ja yhteistyöryhmissä tehtävän koulutus- ja osaamistarpeiden ennakoinnin yhteensovittamista ja kehittämistä varten koordinaatioryhmän asettamista varajäsenineen. Muistiossa luetellaan ne tahot, jotka tulisivat kutsutuksi koordinaatioryhmään. Työryhmän ehdotukset koordinaatioryhmän asettamisesta ovat kannatettavia. Mielestämme koordinaatioryhmä voisi ottaa erääksi tehtäväkseen koulutustoimikunnissa ja yhteistyöryhmissä syntyvien hyvien käytäntöjen levittämisen myös muiden toimikuntien ja yhteistyöryhmien hyödynnettäviksi.

Eräs itsearviointikyselyn tulos koulutustoimikuntien vastauksissa oli se, että haluttiin parantaa koulutustoimikuntatyön resurssointia. Toimikuntien sihteereille toivottiin enemmän resursseja ja aikaa asioiden valmisteluun. Käsityksemme mukaan ehdotettu uusi malli tulee lisäämään sihteerityövoiman tarvetta. Pidämme merkittävänä puutteena sitä, että työryhmän esitys ei sisällä ehdotuksia toimikuntatyön lisäresurssoinniksi.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari
johtaja