6.9.2006 klo 09:16

Työpaikkaohjaajaksi valmentautumisen ABC

Opetushallitus

Opetushallitus on valmistellut Työpaikkaohjaajan ABC-opintokokonaisuuden. Tämä opintokokonaisuus on tarkoitus liittää ammatillisen peruskoulutuksen valinnaisiin opintoihin ja se suoritetaan pääsääntöisesti opintojen loppupuolella.

Suomen Yrittäjät katsoo, että työpaikkaohjaajana toimimisen valmiuksien antaminen jo ammatillisen peruskoulutuksen aikana on suositeltavaa ja tarjoaa opiskelijalle työelämässä tarvittavia yleisiä valmiuksia. Haluamme tuoda esiin muutamia näkökulmia opintokokonaisuudesta:

– Työelämän näkökulmasta opintokokonaisuus tarkastelee työpaikalla oppimista liian suppeasti. Opiskelijalle tulisi antaa perusvalmiuksia yleisesti työpaikalla oppimisen vastuuhenkilönä toimimiseen, on kyseessä sitten esimerkiksi työssäoppimistilanne, perusopetuksen työelämään tutustumisjakso tai yrityksen henkilöstön täydennys- koulutus.

– Opintokokonaisuuden laajuus (2 ov) on pahasti alimitoitettu suhteessa kiitettävän tason saavuttamisen kriteereihin. Opiskelijalta vaaditaan työssäoppimiseen liittyvää hyvin syvällistä osaamista, joka vastaa lähes opettajalta odotettavaa työssäoppimisen tuntemusta.

Edellä olevaan perustuen ehdotamme, että opintokokonaisuuden sisältöä muutetaan yleisten työpaikalla oppimisen valmiuksien omaksumisen suuntaan. Lisäksi arviointikriteerejä tulisi lieventää niin, että kiitettävän tason saavuttamiseen riittää työpaikalla oppimisen eri muotojen yleinen tuntemus, kyky aktiiviseen tiedonhankintaan asiassa, yhteistyövalmiudet sekä työpaikalla oppijan ohjauksen perustaidot.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Veli-Matti Lamppu