31.5.2005 klo 13:41

Vakuutusedustusta koskevan lainsäädännön uudistaminen (HE 220/2004 vp) ja verotus

Eduskunnan talousvaliokunnalle

Eduskunnan talousvaliokunta pyysi kokouksessaan 5.4.2004 Suomen Yrittäjät ry:n näkemystä valiokunnan kokouksessa esille nousseista verokysymyksistä. Tämän vuoksi Suomen Yrittäjät ry esittää kunnioittavasti seuraavan:

Valiokunnan kokouksessa esille tuodut kilpailuneutraliteettiongelmat

Valiokunnassa nousi esille kysymys siitä, johtaako lakiesityksen 26 §, jonka mukaan meklari saa periä palkkionsa vain toimeksiantajaltaan, vakuutusmeklareiden kannalta epäneutraaliin tilanteeseen meklarien välittämissä yksilöllisissä eläkevakuutuksissa verrattuna vakuutusyhtiön tai sen asiamiehen myymään vakuutukseen. Toisaalta esitettiin, että vahinkovakuutuksessa kilpailuetu on vakuutusmeklarien hyväksi.

Yksilöllisessä eläkevakuutuksessa ongelmana on nähty se, että asiakas, joka on käyttänyt vakuutusmeklaria apunaan ottaessaan yksilöllistä eläkevakuutusta, ei saa vähentää verotuksessaan meklarilleen maksamaansa palkkiota ja tämän vuoksi vakuutusmeklareiden on nähty olevan kilpailutilanteessa huonommassa asemassa vakuutusyhtiön asiamiehiin ja muuhun asiakaspalveluverkostoon verrattuna.

Vakuutusyhtiön asiamiehen palkkiot ja muun asiakaspalveluverkoston kulut ovat vakuutusyhtiön liikekulua muiden kulujen tapaan ja ovat siten osa vakuutusmaksua. Vakuutusmaksun verovähennyskelpoisuus yksilöllisen eläkevakuutuksen ottaneen henkilön verotuksessa puolestaan määräytyy tuloverolain 54 d §:n säännösten mukaan. Koska vain vakuutusmaksu on säännöksen mukaan vakuutuksenottajan verotuksessa vähennyskelpoinen, ei vakuutuksenottajan toimeksiannosta ja tämän edustajana toimivan vakuutusmeklarin palkkiota voi vähentää. Kyseessä on erillinen vakuutuksenottajan ostama asiantuntijapalvelu.

Vahinkovakuutuksissa kilpailuneutraliteettiongelma johtuu siitä, että vakuutusmeklarin palkkiosta ei peritä vakuutusmaksuveroa, kun taas vakuutusyhtiön asiamiesten palkkiota ja muun asiakaspalveluverkoston kustannuksia rasittaa 22 %n suuruinen vakuutusmaksuvero. Vakuutusmaksuveroa peritään kaikista muista vahinkovakuutusyhtiöiden myymistä vakuutuksista paitsi henkilö-, luotto- ja ulkomaan liikenteeseen liittyvistä kuljetus- ja kaskovakuutuksista (laki eräistä vakuutusmakuista suoritettavasta verosta 664/1964)

Vakuutusmeklarien palveluista ei peritä myöskään arvonlisäveroa, koska arvonlisäverolain 44 §:n mukaan veroa ei suoriteta vakuutuspalvelun myynnistä eikä välityksestä. Vakuutusmeklarin palvelut ovat vakuutusten välitystä. Myöskään vakuutusmaksuista ei peritä arvonlisäveroa, vaan ainoastaan vakuutusmaksuveroa.

Epäneutraali tilanne välillisessä verotuksessa aiheutuu siitä, että sekä vakuutuspalvelujen myynti että välitys on arvonlisäverotuksen ulkopuolella, mutta vain tuotteiden myyntiä koskee vakuutusmaksuverotus. Vakuutusmeklarin palkkiosta veroa ei toisin sanoen peritä.

Yhteenveto

Hallituksen esityksen 220/2004 tavoitteena on EY:n vakuutusedustajadirektiivin implementoinnin lisäksi puuttua niihin vakuutusmarkkinoiden ongelmiin, jotka johtuvat vakuutusasiamiesten ja vakuutusmeklarein roolien sekoittumisesta ja meklarien palvelujen hinnan läpinäkymättömyydestä. Suomen Yrittäjät kannattaa esityksen hyväksymistä talousvaliokunnalle 5.4.2005 jättämänsä lausunnon mukaisesti.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori