12.3.2024 klo 16:00

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Euroopan osaajareservin perustamisesta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

U 7/2024 vp

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua Euroopan osaajareservin perustamisesta.

• Suomen Yrittäjät kannattaa EU:n osaajareservin perustamista tukemaan pk-yritysten työnantajia osaavan henkilöstön rekrytoinnissa nykyisessä työvoima- ja osaamispulatilanteessa.
  • EU30-jaoston kirjallisessa menettelyssä Suomen Yrittäjät ei esittänyt muutoksia Valtioneuvoston kantaa. Suomen Yrittäjät kannustaa Suomea osallistumaan osaajareserviin, mutta haluamme varmistaa, ettei työnantajalle tule velvollisuutta tämän käyttöön, vaan käyttö on vapaaehtoista. Odotamme, että työelämän osapuolet pidetään EU-elimien lisäksi kansallisestikin uudistuksessa mukana.
  • Suomen Yrittäjät tukee osaamiseen perustuvaa ja kysyntälähtöistä lähestymistapaa. Onnistunut osaajareservi vaatii hyvin rakennettua, helppokäyttöistä ja laadukasta alustaa.
  • Suomen Yrittäjät tukee SMEUnited-järjestön kantaa työnantajaedustajien määrän nostamista kahdesta kolmeen osaajareservin ohjausryhmän tarkkailijoina, jotta jokaiselle EU:n laajuiselle työnantajajärjestölle taataan paikka (artikla 9).

Suomen Yrittäjät

Maria Nyroos
digi-, innovaatio- ja korkeakoulupolitiikan asiantuntija