21.10.2021 klo 11:54

Eduskunnan talousvaliokunta

Tällä hetkellä latausinfrastruktuuri on vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun osittainen pullonkaula ja EU:n laajuiset tavoitteet vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurille on pääosin kannatettavia, jos ne sisältävät maakohtaista joustavuutta.

Direktiivin ehdotukset toteutuvat Suomessa osin markkinaehtoisesti, sillä esimerkiksi julkisia sähkölatausasemia on rakentumassa vastaamaan nykyistä ja tulevaa kysyntää.

Raskaanliikenteen osalta suurteholatauksen asemaverkoston kehittäminen tulisi edellyttämään lisäinvestointeja, koska se on tehokapasiteetin näkökulmasta vielä varsin rajallinen. Yhdymme hallituksen huomioon, että julkisen latausinfrastruktuurin on oltava riittävän tehokasta, jotta sähkölatauksen kesto ajomatkojen varrella olisi matka-aikaan nähden tarkoituksenmukainen.

On myös tärkeä muistaa, että raskaassa liikenteessä diesel tulee olemaan vielä pitkään käytetyin polttoaine. Nopea vaikutteisin päästövähennystoimi raskaan kaluston osalta olisi siirtyminen biodieseliin. Näin ollen jaamme valtioneuvoston kannan, että olisi tärkeää tarkastella myös jäsenmaakohtaisia joustomahdollisuuksia asetusehdotuksen tavoitteiden asettamisessa.

Vedyssä on potentiaalia myös raskaan liikenteen polttoaine ratkaisuksi, mutta vedyn käytölle ei ole lähitulevaisuudessa selvää kysyntää liikenteessä, eikä markkinaehtoinen vetyasemien rakentuminen ole näkyvissä lähivuosina. Vaadittavan latausverkosto vedyn osalta vaatisi todennäköisesti valtiolta merkittäviä investointipanoksia. Näin ehdotuksen mukaiset vetyasemien sitovat vaatimukset voivat osoittautua aikataulullisesti haasteeksi ja tuottaa turhia kustannuksia suhteessa niiden kysyntään. Tältä osin kannatamme hallituksen U-kirjeen kantaa, jossa suhtaudutaan varauksellisesti ehdotuksessa esitettyihin vetyasemia koskeviin vaatimuksiin.

Pidämme myös hyvänä, että biokaasun liikennekäytön näkökulma otetaan U-kirjelmässä esiin.

Suomen Yrittäjät

Sampo Seppänen