6.10.2005 klo 16:04

Varallisuusveron poistuminen miellyttää yrittäjiä

Varallisuusvero poistuu varallisuusverolain kumoamisen myötä 1.1.2006 alkaen, jolloin korvaavaksi laiksi tulee uusi arvostamislaki. Varallisuusveron poistumista on pidettävä erittäin myönteisenä asiana, Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Leena Romppainen sanoo.

– Varallisuusveron poistaminen on tervetullut, koska veropohja oli rapautunut ja vähäisellä suunnittelulla varoja oli mahdollista siirtää varallisuusveron ulottumattomiin.

Varallisuusverolain kumoaminen ja sen tilalle säädettävä arvostuslaki on Romppaisen mukaan osoittautumassa hallituksen lupaamalla tavalla lähinnä tekniseksi muutokseksi, kun luonnosvaiheeseen sisältyneet verotuksen kiristymiseen johtaneet epäkohdat on pääosin korjattu.

Arvostamislaki määrittää arvon mm. kiinteistöille kiinteistöveron sekä osakeyhtiölle ja muille yrityksille osinko- ja yritystulon verottamisen pohjaksi. Myös yrityksen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä jatkajalle myönnettävän veronhuojennuksen laskeminen tapahtuu arvostamislaissa määritetyn arvon pohjalta, Romppainen toteaa.

– Hallituksen esitykseen sisältyy kuitenkin vielä epäkohta, joka johtaa verotuksen kiristymiseen sillä yrittäjäjoukolla, joiden yritykset omistavat toimitilojaan tai henkilökunnan asuntoja, mutta tämä omistus kohdistuu ns. keskinäisen asunto- tai kiinteistöyhtiön osakkeisiin. Tähän muotoon on perustettu useat yrittäjätalot ja erityisesti pienemmät yrittäjävetoiset kauppakeskukset.

Suomen Yrittäjien mukaan tekniseksi tarkoitettu uudistus ei saisi johtaa verotuksen kiristymiseen edes hyvin rajoitetuissa tilanteissa. Uusi sääntely myös syrjii tiettyä, Suomessa hyvin tavallista asuntojen ja toimitilojen omistamisen muotoa, Leena Romppainen arvostelee.

– Arvostamislakia ei voi tämän yksityiskohdan kohdalta pitää onnistuneena ja tämä epäkohta tulee korjata eduskuntakäsittelyn aikana.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, veroasiantuntija Leena Romppainen, p. (09) 2292 2937, 040 512 3258