12.5.2004 klo 12:49

Yhteisöpatenttituomioistuimen perustaminen (HEL1031-14)

Ulkoasiainministeriö

Ulkoasiainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa yhteisöpatenttituomioistuimen perustamiseen liittyvistä asiakirjoista. Suomen Yrittäjät ry on tutustunut ko. asiakirjoihin ja esittää niistä lausuntonaan kootusti seuraavaa:

Lausunnonantajia on kehotettu keskittymään lausunnossaan menettelysääntöjen arvioimiseen, minkä johdosta esitämme ohessa vain muutamia yleishuomioita menettelysäännöistä ja varaamme tarvittaessa mahdollisuuden lausua asiasta yksityiskohtaisesti myöhemmin.

Yhteispatenttituomioistuin tulee olemaan ensimmäinen yhteisön tuomioistuin, joka käsittelee yksityisten välisiä riita-asioita. Tämän seikan johdosta asianosaisille tulisi antaa tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa tuomioistuinmenettelyn kulkuun ja tästä tulisi ottaa selkeä maininta myös menettelysääntöihin. Asianosaisten oikeusvarmuuden takaamiseksi tulisi menettelysäännöistä tehdä päätökset tuomioistuimen perustamisasiakirjoissa eikä alemmalla päätöksentekotasolla kuten työjärjestyksissä. Jäsenvaltioiden prosessisäännökset sisältävät huomattavia eroavaisuuksia toisiinsa nähden, mistä johtuen menettelysääntöjen tulisi olla riittävän selkeästi ja yksiselitteisesti kirjoitettuja ja siten sovellettavissa yhdenvertaisesti kaikkiin asianosaisiin jäsenvaltioon katsomatta.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa tuomioistuimen menettelysäännöistä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori