21.10.2005 klo 15:10

Yksityinen sektori monipuolistaa kuntien palvelutarjontaa ja parantaa saatavuutta

Suomen Yrittäjien perjantaina Joensuussa pidetyssä liittokokouksessa yrittäjät ottivat kantaa kuntien palvelurakenneuudistukseen.
Avoin ja analyyttinen keskustelu uusista kunta- ja palvelurakenteista on tarpeellista, koska nykyoloissa kuntien taloudellisten resurssien rajat ovat tulleet vastaan, perjantaina Joensuussa kokoontunut Suomen Yrittäjien liittokokous toteaa.

Kunta- ja palvelurakenteella on tuntuva vaikutus yritysten toimintaolosuhteisiin. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena tuleekin palvelujen turvaamisen ohessa olla yritysten toimintaedellytysten parantaminen. Vain siten voidaan huolehtia myös kuntien järjestämisvastuulla olevien palvelujen rahoituksesta.

Suomen Yrittäjien liittokokouksen mukaan keskustelu kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa etenee väärinpäin, kun pohdintojen kohteena on kuntakoko tai se, kuinka monta kuntaa Suomessa tarvitaan. Vaikka kuntakoolla on vaikutuksia palveluiden tuottamistapoihin ja -kustannuksiin, luontevin järjestys on keskustella ensin palvelutarpeista sekä niiden sisällöistä. Kun tarpeet on hahmotettu ja työnjako palveluntarjoajien välillä selvitetty, löytyy varmasti ratkaisu, minkälaisella rakenteella kuntien palvelut tuotetaan.

Kuntakoon mahdollisesti kasvaessa on huolehdittava siitä, että myös pienyrityksillä on mahdollisuus osallistua julkisen sektorin järjestämiin tarjouskilpailuihin. Julkisia hankintoja toteutettaessa on huomioitava kaikki tarjousten vertailun vaikuttavat tekijät ettei hankinnoista muodostu vain hintakilpailua laadun kustannuksella, SY edellyttää.

Julkisen sektorin hankintaosaamisen ja markkinatuntemuksen lisääminen sekä hankintaprosessien kehittäminen luovat puolestaan edellytyksiä markkinoiden hyödyntämiselle kuntien palvelutuotannossa. Vain siten voidaan varmistaa riittävä kilpailukyky ja markkinoiden toimivuus.

Suomen Yrittäjien mielestä kunnat eivät selviä järjestämisvastuullaan olevien palveluiden tehokkaasta tuottamisesta ilman yksityisen sektorin nykyistä oleellisesti laajempaa käyttöä. Yksityisen sektorin laajempi mukaantulo monipuolistaa palvelutarjontaa ja parantaa palvelujen saatavuutta ja siten kuntalaisen asemaa. Tuottajien välinen kilpailu vaikuttaa suotuisasti myös palveluiden laatuun sekä kustannustehokkuuteen. Palvelusetelien avulla asiakkaalle syntyy valinnanmahdollisuus eri tuottajien välillä.

Palvelurakenteesta käytävän keskustelun yhteydessä Suomen Yrittäjät edellyttää, että julkinen sektori ei harjoita kilpailevaa elinkeinotoimintaa yksityisen sektorin kanssa eikä muutenkaan toimillaan aiheuta kilpailuhaittoja esimerkiksi kolmannen sektorin kautta.

Lisätietoja: Suomen Yrittäjät, johtaja Martti Pallari, p. 0500 812 677,
kehittämispäällikkö Ismo Partanen, p. 040 518 5799

Tästä linkistä tiedote Yrittäjät haluavat harmaan talouden kuriin

Tästä linkistä kuva painokelpoisena.

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi